Kosten voor Facebook, Instagram, LinkedIn, Snapchat en TikTok advertenties
Adverteer je op Facebook, Instagram, LinkedIn, Snapchat, TikTok of een andere sociale media? Het zijn populaire manieren om jouw doelgroep te bereiken, door gericht te adverteren. Met opvallende visuals of teksten die de aandacht trekken, waarvoor je aan de sociale netwerken een bedrag per klik, per advertentie of per view bekijkt.
Wat zijn kosten voor Facebook, Instagram, LinkedIn, Snapchat en TikTok?
Facebook, Instagram, LinkedIn, Snapchat en TikTok berekenen kosten voor de advertenties die je er plaatst. Je betaalt daarbij per klik, per view of op basis van het aantal keren dat de advertentie vertoond wordt. Je hebt op die manier zelf veel invloed op de kosten die je maakt.
Bijzonder aan de advertentiekosten voor Facebook, Instagram, LinkedIn, Snapchat en TikTok is dat je die betaalt aan een buitenlandse onderneming. Het gaat in de meeste gevallen om een bedrijf binnen de Europese Unie, waarvan je de factuur ontvangt.
Let op: bedrijven zoals Facebook, Instagram, LinkedIn, Snapchat en TikTok hebben zowel vestigingen binnen als buiten de Europese Unie. De factuur ontvang je waarschijnlijk van een vestiging binnen de unie.
Koop je bijvoorbeeld voor €100 advertentietegoed? In Nederland zou je daar op basis van 21% btw nog eens €21 aan omzetbelasting over betalen. Aan Facebook, Instagram, LinkedIn, Snapchat en TikTok hoef je alleen de €100 over te maken, als je een geldig btw-nummer hebt.
Kosten voor Google Ads boeken
Wil je de kosten voor advertenties bij Facebook, Instagram, LinkedIn, Snapchat en TikTok boeken? Je moet de €21 btw over het tegoed van €100 wél inhouden, om die daarna terug te kunnen vragen als voorbelasting.
Maak een nieuwe kostenrubriek aan, die je bijvoorbeeld ‘Advertenties’ noemt. Gebruik daarvoor de btw-code ‘Verwerving binnen de EU 21%’. Boek de bedragen die je betaalt op deze rubriek, om aan te geven dat je de btw zelf inhoudt. Je kunt het via de voorbelasting tijdens de btw-aangifte weer terugvragen, zodat je per saldo op €0 uitkomt.
Tijdens de btw-aangifte geef je de €100 aan kosten op, net als de €21 ingehouden btw. Door die €21 ook bij de voorbelasting in te vullen zorg je ervoor dat je dit onderling kunt verrekenen en je de kosten voor advertenties bij Facebook, Instagram, LinkedIn, Snapchat en TikTok netjes in de administratie hebt opgenomen.