Een creditfactuur voor een klant gebruik je om een terugbetaling te doen of de betalingsverplichting van een bepaalde factuur ongedaan te maken. Je kunt een eenmaal gemaakte en verstuurde factuur niet zomaar ongedaan maken, omdat de Belastingdienst van je eist dat de facturen die je maakt een opeenvolgende nummering hebben. Indien je de 4e factuur in het jaar maakt en je daarna facturen 5 en 6 aanmaakt kun je de 4e er dus niet zomaar meer tussenuit halen.

Is de klant niet tevreden met je werk en wil je de factuur ongedaan maken of wil je in ieder geval zorgen voor een tegemoetkoming? Dan kun je daarvoor in de online administratie gebruik maken van een creditfactuur.

Volledige creditfactuur of tegemoetkoming

Je kunt een volledige creditfactuur maken en opsturen of zorgen voor een tegemoetkoming. Geeft de klant aan helemaal niet te willen betalen of geef je zelf aan de klant aan dat dit niet nodig is? In de beide gevallen dien je een volledige creditfactuur te maken, dus voor het volledige bedrag van de oorspronkelijke factuur (inclusief de berekende btw). Stel dat je €1.275 hebt gefactureerd (inclusief btw), dan maak je dus ook een creditfactuur voor €1.275 (inclusief btw).

Is de klant niet helemaal tevreden, maar spreken jullie samen af dat je toch €1.075 mag factureren voor de klus? Dan hoef je de oorspronkelijke factuur niet aan te passen. In plaats daarvan maak je een creditfactuur aan voor een bedrag van €200 (inclusief btw). De klant kan dan €1.075 overmaken voor de oorspronkelijke factuur. Door de creditfactuur erbij te pakken is de betalingsverplichting voor de laatste €200 immers verdwenen.

Bankmutaties verantwoorden in de online administratie

Om de creditfactuur te boeken in de online administratie maak je gebruik van het overzicht met bankmutaties. Je dient die te verantwoorden, ook wanneer je geen gebruik maakt van online administratie voor ZZP-ers. Dat betekent dat je per betaling aan dient te geven bij welke in- of verkoopfactuur dit hoort of dat het bijvoorbeeld gaat om een privé-opname.

Creditfactuur in de online administratie boeken

Je kunt de creditfactuur in de online administratie van MoneyMonk boeken door ons heldere stappenplan te volgen. Je zorgt er daarmee voor dat je de betaling van je klant boekt ten opzichte van de oorspronkelijke factuur die je hebt verstuurd. Het bedrag zal te laag zijn, vandaar dat je dit handmatig kunt aanpassen. Vervolgens gebruik je de afschrijving die je zelf doet en de creditfactuur om ook dit in orde te maken, zodat de online administratie netjes klopt.

Esther toont de app

Enthousiast? Ervaar zelf
het gemak van MoneyMonk

Stap nu over van boekhouden in Excel naar ons gebruiksvriendelijke boekhoudprogramma!

De eerste 30 dagen gratis, geen betaalgegevens nodig

Aan het einde van deze pagina nog vragen?

Schakel dan hulp in van onze Support Monks

support@moneymonk.nl

Heb je een vraag over MoneyMonk?
Je kan ons ook e-mailen.

085 30 30 800

Op werkdagen bereikbaar:
9:00 - 12:30 en 13:30 - 17:30
moneymonk-team-photo