3 november 2022

ZZP’er worden? Start als een pro! | MoneyMonk

5/5
Dit artikel wordt aangeboden door...
MoneyMonk, hét online boekhoudprogramma voor ZZP’ers
Factureren

Zzp’er worden: voor velen is het een droom om voor zichzelf te beginnen. Je kunt dan immers zelf bepalen waar en wanneer je werkt, hoeveel salaris je jezelf uitbetaalt en natuurlijk hoe lang je op vakantie gaat. Klinkt heerlijk, inderdaad. Maar zelfstandig ondernemer worden vergt wel enige voorbereiding.

Geen zorgen: met dit handige stappenplan helpen we je graag op weg. Zo is zzp’er worden vooral leuk en overzichtelijk, en weet je zeker dat je niets over het hoofd ziet.

Stappenplan beginnen als ZZP’er

First things first: zzp staat voor zelfstandige zonder personeel. Je bent dus je eigen bedrijfje, hebt geen mensen in dienst en werkt voor verschillende opdrachtgevers. Er is geen sprake van een dienstverband. Ook goed om te weten: een freelancer is hetzelfde als een zzp’er. Je kunt beide termen dus door elkaar gebruiken.

Officieel besloten dat je het wilt, zzp’er worden? Dan is het tijd voor ons ‘hoe wordt ik zzp’er’ stappenplan.

Stap 1: Bereid je goed voor

Het liefst ren je meteen naar de Kamer van Koophandel (KVK) om te starten als freelancer. Maar het is verstandiger om beslagen ten ijs te komen. Verdiep je in de markt die je betreedt. Wat verlangen je potentiële klanten, hoe werven je concullega’s hun opdrachten en welk uurtarief vragen zij? Als je deze kennis hebt, vind je een stuk sneller de juiste klanten.

Tip: Wil je jouw kansen maximaliseren? Breid je marktonderzoek dan uit naar een compleet ondernemingsplan. Zet je verdienmodel en wervingsaanpak op papier én zorg voor een realistische begroting. Zo houd je de touwtjes stevig in handen.

Stap 2: Verdiep je in de regelgeving

De belangrijkste wet voor jou als beginnende zzp’er is de Wet DBA, oftewel de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties. Dit is een ietwat verwarrende term, maar het doel achter de wet is kraakhelder. Jij en je opdrachtgever moeten namelijk toetsen of er sprake is van (verkapte) loondienst. De uitkomst van de check heeft weer invloed op de manier waarop jij en je opdrachtgever belast worden. Kortom: neem deze checklist van de belastingdienst door, zodat je aan de goede kant van de zelfstandige medaille valt.

Naast de wet DBA heb je ook regelgeving die is gekoppeld aan je rechtsvorm en branche. Verdiep je daarom alle rechten en plichten die gelden voor jouw onderneming. Dat voorkomt een hoop gedoe.

Stap 3: Bepaal je uurtarief

Voor je opdrachtgevers benaderd - of zij jou - moet je natuurlijk wel weten wat je wilt gaan verdienen. Of nou ja, wilt: je zult moeten bepalen wat een goed en realistisch uurtarief is voor jou. Welk bedrag dat is, hangt natuurlijk af van je werkervaring en de branche waarin je zzp’er wilt worden. Doe onderzoek: kijk naar tarieven van freelancers met een vergelijkbaar cv als het jouwe.

ZZP'er worden als een pro?
Registreer alvast je voorbereidingsuren
Ontdek MoneyMonk

Stap 4: Denk na over je pensioen en verzekeringen

Misschien denk je als startende zzp’er dat je nog geen verzekeringen nodig hebt. Of je zegt tegen jezelf: ach, dat komt wel als ik wat meer opdrachtgevers heb. Je bent hier echt niet de enige in. Sterker nog de meeste zelfstandige ondernemers starten onverzekerd. Realiseer je wel: dit maakt je kwetsbaar. Verdiep je daarom in de verschillende verzekeringen voor zzp’ers en bepaal, in elk geval, bij welke omzet je wel ruimte hebt voor de volgende verzekeringen:

  • Arbeidsongeschiktheid

  • Bedrijfsaansprakelijkheid

  • Beroepsaansprakelijkheid

  • Rechtsbijstand

Ook je pensioen moet je zelf regelen. Je kunt hier zelf voor sparen, een speciale rekening voor openen of bijvoorbeeld beleggen; dit is aan jezelf. Ook hier geldt: maak tijdig werk je van pensioenplan.

Stap 5: Kies je rechtsvorm

Het is nu bijna tijd om naar de KVK te gaan om je in te schrijven als zzp’er. Maar je moet eerst nog de juiste rechtsvorm voor jouw bedrijf kiezen: ‘zzp’er’ of ‘freelancer’ is namelijk geen geldige rechtsvorm. Wil je zzp’er worden? Dan schrijf je je meestal in met een eenmanszaak. Kort gezegd betekent dit dat jij als persoon eigenlijk het bedrijf bent. Je bent daarmee ook aansprakelijk voor eventuele schulden die je bedrijf - jij dus - maakt.

Stap 6: Schrijf je in bij de Kamer van Koophandel

Tijd om officieel door het leven te gaan als freelancer! Je kunt je gaan inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Bij de KVK vertel je een medewerker over je bedrijf. Je krijgt dan een zogenoemde SBI-code, die vooral gebruikt worden overheidsinstanties, brancheorganisaties, pensioenfondsen, banken en verzekeringsmaatschappijen. Zelf hoef je er niet veel mee te doen.

Tip: Denk voor je een afspraak maakt na over je bedrijfsnaam, dat kan gewoon je eigen naam zijn maar ook een ludiekere naam is natuurlijk mogelijk.

Stap 7: Btw-nummer aanvragen

Wil je ook door de Belastingdienst gezien worden als zelfstandige ondernemer? Dan heb je een btw-nummer nodig. Dit nummer gebruik je in de communicatie met je klanten en leveranciers; je zet het dus ook op je facturen.

Een btw-nummer gebruik je als je btw wilt rekenen over je werkzaamheden, als je btw wilt terugvorderen en - vrij belangrijk - als je gebruik wilt maken van fiscale voordelen voor ondernemers. Je ontvangt jouw btw-nummer nadat je bent ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Als je je niet kunt inschrijven bij de KvK, maar wel een btw-nummer wilt aanvragen mag je jezelf aanmelden bij de Belastingdienst.

Stap 8: Zakelijke rekening aanvragen

Voor zzp’ers is een zakelijke rekening niet verplicht. Je mag dus gewoon je privérekening gebruiken om facturen op uitbetaald te krijgen en zakelijke uitgaven mee te doen. Maar een zakelijke rekening is wel handig, vooral omdat je dan meteen je privé en je zakelijke uitgaven gescheiden houdt. Door een zakelijke rekening aan te vragen bespaar je jezelf een hoop uitzoekwerk tijdens het doen van de administratie.

Tip: MonkeyMonk werkt samen met iedere bank die actief is in Nederland. Zo koppel je jouw zakelijke rekening eenvoudig via een gratis bankkoppeling. Super handig.

Stap 9: Van start met je ZZP administratie!

Een onmisbare stap als je ZZP’er wilt worden: je moet een administratie opzetten én bijhouden. Natuurlijk houd je een administratie bij voor je belastingaangiftes, maar een gedegen boekhouding helpt ook bij je bedrijfsvoering. Dit levert de volgende voordelen op:

  • Je kunt gebruik maken van interessante belastingvoordelen, zoals de startersaftrek en zelfstandigenaftrek.

  • Je hebt inzicht in de financiële staat van je onderneming. Zeker als je gebruik maakt van de rapportages in MoneyMonk.

  • Je debiteurenbeheer is op orde. Je monitort namelijk of je facturen (op tijd) worden betaald.

  • Je registreert je uren en ritten, bewaart alle uitgaande offerte en verzamelt inkomende en uitgaande facturen. Hiermee is je administratie rond én voldoe je bovendien aan de bewaarplicht van de belastingdienst. Goed bezig!

Belangrijk om te weten: voor de zelfstandigen- en de startersaftrek moet je als zzp’er voldoe aan het urencriterium. Dat betekent dat je jaarlijks minimaal 1225 uur in je bedrijf steekt. Eh, wat? Geen paniek, wij helpen je met zzp’er worden en aan de slag gaan met je boekhouding. Dan houd je namelijk ook eenvoudig je uren bij in een handig overzicht, dat je zo aan de Belastingdienst kunt overhandigen als ernaar wordt gevraagd.

En dan nu… tijd voor champagne. Proost op de eigen zaak!

Esther toont de app

Enthousiast? Ervaar zelf
het gemak van MoneyMonk

Stap nu over van boekhouden in Excel naar ons gebruiksvriendelijke boekhoudprogramma!

De eerste 30 dagen gratis, geen betaalgegevens nodig

Aan het einde van deze pagina nog vragen?

Schakel dan hulp in van onze Support Monks

support@moneymonk.nl

Heb je een vraag over MoneyMonk?
Je kan ons ook e-mailen.

085 30 30 800

Op werkdagen bereikbaar:
9:00 - 12:30 en 13:30 - 17:30
moneymonk-team-photo