Je eerste zzp website laten maken | Tips van MoneyMonk

Je eerste ZZP website laten maken: antwoord op 11 belangrijke vragen
Start je met ondernemen en wil je jouw eerste ZZP website laten maken? Leuk! Om je op weg te helpen, beantwoorden we samen met Dirkjan Vis (online expert van Ondernemen & Internet) de 11 belangrijkste vragen over het ontwikkelproces van een website. Van de bouw en hosting tot aan het schrijven van SEO-teksten. Alles komt aan bod. Want als je weet wat er allemaal op je afkomt, maak je ook betere keuzes.
In dit artikel beantwoorden we de volgende vragen:
Heb je als ZZP’er een website nodig?
Welk type ZZP website is geschikt voor mij?
Wat komt er allemaal kijken bij een ZZP website laten maken?
Hoe beslis je wat je wel en niet moet uitbesteden?
Een ZZP website laten bouwen: wat zijn de mogelijkheden?
Zelf een website maken: wat zijn de mogelijkheden?
Hoe kies je een sterke domeinnaam?
Welke webhosting heb je als ZZP’er nodig?
Hoe optimaliseer je jouw website voor SEO?
Waar haal je kwalitatieve afbeeldingen vandaan?
Hoe verwerk je een website in je administratie?
1. Heb je als ZZP’er een website nodig?
Als klanten letterlijk komen aanwaaien heb je niet per se een website nodig. Maar zelfs dan helpt een goede website bij het in stand houden van je succes. Als klantenwerving meer moeite kost, kun je waarschijnlijk niet om een website heen. Want een website speelt bijna altijd een rol binnen je totale verkoopaanpak.
Welke rol je website speelt, hangt af van je dienstverlening, de vraag in de markt en je persoonlijke voorkeuren. Als je als goedgebekte programmeur reageert op freelance opdrachten die je online tegenkomt, heb je waarschijnlijk genoeg aan een online portfolio. Terwijl je als introverte verkoper van vintage wielershirts baat hebt bij het (in potentie) grote bereik van een webwinkel.
Kortom: je moet waarschijnlijk een website laten maken, maar het type website hangt af van jouw situatie. Hier gaan we dieper op in bij de volgende vraag.
2. Welk type website is geschikt voor mij?
Als je kijkt naar verkoopdoelen, zijn er grofweg vier soorten ZZP websites:
Wil je online producten verkopen? Dan ga je waarschijnlijk voor een webwinkel.
Wil je online leads genereren? Investeer dan in een website die is geoptimaliseerd voor contact- en offerte aanvragen.
Wil je pronken met zelfgemaakt werk? Dan is een portfolio een logische keuze.
Wil je jouw inhoudelijke expertise etaleren? Dan heb je een expertblog nodig.
Natuurlijk kun je alle verkoopdoelen combineren in een site, maar voor het gemak behandelen we de soorten ZZP websites hieronder in hun pure vorm:
Een online portfolio als showcase van je talent
In de meest simpele vorm is je ZZP website een uitgebreid portfolio. Je laat aan potentiële klanten zien wie je bent, wat je biedt en welke projecten je eerder hebt gedaan. Een online portfolio is perfect als je jouw klanten binnenhaalt via andere kanalen dan je website. Bijvoorbeeld omdat je een groot zakelijk netwerk hebt, heel actief bent op social media óf reageert op freelance opdrachten die je online tegenkomt.
Met een portfolio laat je vooral zien wat je in huis hebt, zodat je ook daadwerkelijk aan tafel komt. Een flinke investering in online vindbaarheid is niet nodig als je al een groot netwerk hebt. Moet je dan nog opbouwen? Voeg dan een blog toe aan je online portfolio of ga voor een leadgeneratie website met uitgewerkte cases.
Een zakelijke website die leads genereert
Een website trekt niet uit zichzelf bezoekers. En dat is toch echt een voorwaarde voor online leadgeneratie. Dus wil je echt klanten werven met een website? Dan moet je (een deel van) de webpagina’s optimaliseren voor zoekmachines zoals Google én AI-tools zoals chatGPT.
Een website voor leadgeneratie werkt goed als aanvulling op de klantenwerving via andere kanalen. Neig je naar dit type site? Besteed dan veel aandacht aan je call-to-actions (elementen die oproepen tot contact) en de contact- en offerteformulieren zelf. Als je de juiste snaar raakt, komen er ook meer aanvragen binnen. Betrek daarnaast een online marketeer bij het ontwikkelproces van je website. Samen met de bouwer stemt deze specialist het ontwerp van de site af op de campagnes die je gaat draaien. Dit zorgt voor een flinke investering, maar wel een die rendeert op de lange termijn.
Een online winkel waar je producten verkoopt
Verkoop je producten? Dan wordt je website complexer. Je moet immers producten presenteren en betaalopties aanbieden. Bovendien moet je rekening houden met je online vindbaarheid. Want ook hier geldt: zonder bezoekers verkoop je niets.
Een webwinkel is natuurlijk perfect als je producten verkoopt. Dus wil je dit type ZZP website laten maken? Betrek dan een ontwerper en online marketeer bij het ontwikkelproces. De ontwerper zorgt voor de gewenste uitstraling en kwalitatieve productfoto’s en de online marketeer geeft alvast de input die nodig is voor succesvolle campagnes. Zo verdien je snel(ler) een boterham met je shop.
Een blog die jou neerzet als expert binnen je interessegebied
Wil je geen producten verkopen of leads generen, maar toch aandacht creëren voor je uitmuntende vakkennis? Ga dan voor een expert blog. Hier kun je helemaal losgaan met nieuwsberichten, keuzegidsen en ‘how-to’ artikelen. Als je website echt groot wordt, kun je ook verdienen aan de bezoekers. Bijvoorbeeld via advertenties of affiliate links.
Met een blog genereer je in eerste instantie aandacht. Aandacht die mogelijk ook tot opdrachten leidt. Maar dat is zeker geen garantie. Daarnaast kun je geld verdienen aan advertenties en affiliate-links als je veel bezoekers trekt binnen jouw segment. Maar het duurt een aantal jaar voordat je echt volume creëert. Ga daarom alleen voor een expert blog als je stabiel inkomen hebt uit andere opdrachten. Dan kun je echt wat opbouwen.
Tip: Een blog zit vrijwel in ieder Content Management Systeem ingebouwd. Dus je kunt ook bloggen als je een online portfolio, leadgeneratie website of webwinkel hebt.
3. Wat komt er allemaal kijken bij een ZZP website laten maken?
Een website is meer dan techniek alleen. Je hebt immers ook teksten, foto’s en illustraties nodig om je verhaal over te brengen. Dus denk ook na over de invulling van je site voordat je daadwerkelijk een bouwer inhuurt. Zo heb je een stevige basis voor de technische uitwerking van het project.
De volgende elementen horen allemaal bij een website:
Teksten
Voor iedere webpagina heb je teksten nodig die passen bij je organisatie. Deze teksten kun je zelf schrijven of uitbesteden aan een talentvolle tekstschrijver. Ga je voor online verkoop of leadgeneratie? Optimaliseer je teksten dan voor zoekwoorden die relevant zijn voor jouw product. Dit is een voorwaarde voor een goed rendement.
Afbeeldingen en andere visuele elementen
Van portretten tot aan productfoto’s en van illustraties tot aan iconen. Je website staat vol met afbeeldingen. Selecteer beelden die passen bij je uitstraling en het verhaal dat je wilt overbrengen. Gezien de relatief hoge kosten van een fotograaf of illustrator, kiezen veel ZZP’ers voor stockmateriaal of generatieve AI. Door deze generieke beelden zien websites er vaak minder persoonlijk en professioneel uit. Dus investeer in professioneel beeldmateriaal als je budget het toelaat.
Een template (ontwerp)
Als je als ZZP’er een website laat bouwen, betekent dat in 9 van de 10 gevallen dat je een bestaand template laat aanpassen naar jouw wensen. Het template is namelijk al een functionerende website, met een standaard lay-out die je gemakkelijk aanpast naar je huisstijl. Hierdoor kun je relatief snel een ZZP website laten maken.
Heb je een template gevonden dat alle elementen bevat die je nodig hebt voor jouw website? Vraag dan aan een webdesigner of hij/zij al de verschillende type webpagina’s kan opmaken in jouw huisstijl. Als de pagina’s tot leven komen, zie je ook welke teksten je moet schrijven en welke beelden je nodig hebt. Dan kun jij alvast de ‘content’ uitwerken terwijl de bouwer voor je bouwt.
Tip: Werk een sitemap uit met alle pagina’s die je wilt ontwikkelen voor je site. Bedenk daarnaast welke elementen je allemaal nodig hebt per pagina. Dan weet je ook wat je moet laten bouwen. Dit hoeft nog niet gedetailleerd, als je maar weet wat je ongeveer nodig hebt. Dat maakt de selectie van een template veel eenvoudiger.
Technisch maatwerk
Als je werkt met een template, loop je vroeg of laat vast op de onmogelijkheden van het standaardontwerp. Op deze momenten heb je technische kennis nodig. En als je die zelf niet hebt, moet je die inkopen bij een websitebouwer.
Vullen
De meeste websitebouwers leveren het template af als bouwpakket. Dat betekent dat je zelf de pagina’s moet aanmaken en vullen met teksten en afbeeldingen. En geloof ons, dat is een tijdrovende klus. Zeker als je website bestaat uit meerdere pagina’s. Neem de ‘vultijd’ dus mee in je planning.
4. Hoe beslis je wat je wel en niet moet uitbesteden?
Zoals je inmiddels weet, heb je een standaard template nodig dat je eventueel technisch laat tweaken. Dit template vul je met teksten en afbeeldingen die je allemaal moet (laten) schrijven, schieten of tekenen. Dat vraagt om een divers pakket aan vaardigheden, die je waarschijnlijk niet allemaal zelf in huis hebt. Je besteedt dus een deel van het werk uit. Wat precies, hangt af van de volgende factoren:
Je doelstelling
Kom je gemakkelijk aan klanten? Maak het jezelf dan zo makkelijk mogelijk en investeer niet te veel in je website. Dat is helemaal niet nodig. Is online klantenwerving echter cruciaal voor je succes als ondernemer? Dan kom je niet onder een flinke investering uit. Natuurlijk moet je de website laten maken door een kundig bureau, maar reserveer ook een substantieel deel van je budget voor degelijke SEO-teksten, zodat je website ook bezocht wordt. Blijft er nog geld over? Steek dit dan in een sprekende huisstijl en kwalitatieve foto’s. Een professioneel ogende website converteert namelijk een stuk beter dan een ongepolijste variant.
Je budget
Heb je een flink startkapitaal voor je ZZP website? Fijn! Dan is uitbesteden een stuk eenvoudiger. De enige uitdaging is een kundige partij vinden voor het gehele project. Heb je maar een krap budget? Dan moet je keuzes maken. Ga in ieder geval voor een gebruiksvriendelijk CMS én laat je overige investeringen afhangen van je type website en doelstelling. Voor een portfolio site heb je meer aan professionele (portret)foto’s. En online vindbaarheid is cruciaal als je gaat voor online leadgeneratie.
Tip: Werk je met een krap budget, maar wil je toch een goed resultaat behalen? Werk de belangrijkste elementen van je dienstverlening uit en ga live. Dan bouw je in ieder geval aan je online zichtbaarheid. En je kunt later nog altijd nieuwe producten, cases en blogartikelen toevoegen.
Je beschikbare tijd
Als je nog geen klanten hebt, heb je waarschijnlijk voldoende tijd. In dit geval kun je veel zelf regelen voor je website. Dat gaat van teksten schrijven, de selectie van goede stockfoto’s tot aan aanmaken van alle pagina’s. Heb je al verschillende klussen? Dan komt er ook geld binnen en is er wellicht financiële ruimte voor hulp van anderen. In de meeste gevallen is dat beter voor het eindresultaat.
Je vaardigheden
Ben je programmeur, illustrator, tekstschrijver of fotograaf? Grote kans dat je het werk dat valt binnen je expertise zelf oppakt. Aan de andere kant geldt: schakel hulp in voor de dingen die je echt niet zelf kunt. Dan kom je veel sneller tot een goed eindresultaat. Waarschijnlijk blijven er ook taken over die je wel zelf kunt uitvoeren, ook al ben je er geen expert in. Besteed de klus uit als je een verkoopdoel hebt met je site. Is het resultaat wat minder belangrijk? Ga eerst zelf aan de slag en kijk hoe ver je komt. Als je vastloopt kun je altijd nog hulp inschakelen.
5. Een ZZP website laten bouwen: wat zijn de mogelijkheden?
Heb je grootse plannen met je website met heel veel (soorten) pagina’s en complexere functionaliteiten? Of wil je juist een design dat tot in de puntjes is verzorgd? Werk dan samen met een websitebouwer die je ideeën tot leven brengt. Er zijn twee smaken: je laat een template aanpassen naar je smaak óf de bouwer bouwt de site helemaal op vanaf de grond. Beide opties komen hier aan bod.
Een Wordpress-template laten aanpassen
Met een marktaandeel van 43% is Wordpress veruit het populairste Content Management Systeem van de wereld. Door haar populariteit, zijn er ontzettend veel Wordpress-templates en ontelbare plug-ins beschikbaar waarmee je een site bouwt die helemaal voldoet aan je wensen. En omdat je een CMS hebt, kun je eenvoudig alle informatie op je site aanpassen en uitbreiden. Een ideale mix voor ondernemers met een webwinkel of ZZP’ers die veel online leads willen genereren.
De voor-en nadelen van een Wordpress-website
√ Veel templates en plugins beschikbaar
√ Je kunt zelf de informatie aanpassen via het CMS
√ Je kunt ook maatwerk laten bouwen voor Wordpress-templates
√ Er zijn enorm veel experts die je kunnen helpen
X Door slecht onderhoud kunnen minder populaire plug-ins na een tijdje niet meer werken
X Je website heeft periodiek onderhoud nodig. Dat brengt extra kosten met zich mee
Wat kost een Wordpress website laten bouwen?
Nieuwsgierig naar de kosten? Hier vind je een globale indicatie per type website:
Een expert blog: €500,- tot 1.500,-
Portfolio: €500,- tot €2.500,-
Leadgeneratie website: €2.500 tot €10.000,-
Webwinkel: €5.000 tot €20.000,-
Een 100% maatwerk website laten maken
Maar weinig ZZP’ers laten een website vanaf de grond opbouwen. Enerzijds omdat je aanloopt tegen enorme bouwkosten én anderzijds omdat je geen standaard CMS hebt. Dus wil je een spelfout corrigeren of afbeelding veranderen? Dan moet je altijd een techneut inschakelen. Wij kunnen geen situatie bedenken waarin je als ZZP’er voor deze optie moet gaan, tenzij je online software aanbiedt, een enorme webwinkel bouwt of echt mega perfectionistisch bent en een enorm budget hebt.
De voor-en nadelen van maatwerk website
√ Je kunt echt ieder idee verwezenlijken zoals jij dat wilt
√ Biedt meer stabiliteit bij grote bezoekersaantallen
X De bouwkosten zijn enorm hoog
X Je websitebouwer moet de informatie op je site aanpassen, tenzij je deze optie laat inbouwen
Wat kost een maatwerk website?
Houd rekening met de volgende investering:
Expert blog: geen prijs. Een Wordpress-blog is veel logischer
Portfolio: €2.500,- tot €5.000,-
Leadgeneratie website: €5.000,- tot €30.000,-
Webwinkel: €50.000+ (dit komt zelden voor bij ZZP’ers)
6. Zelf een website maken: wat zijn de mogelijkheden?
Kun je niet programmeren, maar wil je wel zelf een website maken? Dan zijn er genoeg online tools waarmee je een eenvoudige website opbouwt via een ‘drag and drop’ principe. Deze tools zijn zeer gebruiksvriendelijk, werken technisch perfect en worden goed onderhouden. En omdat je een vast laag maandtarief betaalt, heb je snel een relatief goedkope website in de lucht. Perfect als je net start met ondernemen en genoeg hebt aan een eenvoudige website.
De voor-en nadelen van een online sitebuilder
√ Veel verschillende aanbieders
√ Geen investering vooraf en lage maandprijzen
√ Ruime keuze uit professionele templates
√ Je kunt zelf de informatie aanpassen via het CMS
√ De meeste aanbieders hebben een goed bereikbare helpdesk
√ Geen gedoe met onderhoud
X Geen maatwerk mogelijk
X Je loopt snel tegen beperken aan als je complexe functionaliteiten wilt
X Je kunt je site niet migreren naar een ander platform
De kosten van een online sitebuilder
Alle online sitebuilders werken met een maand- of jaarprijs. Hieronder vind je een indicatie. Check voor de actuele tarieven de website van de gewenste leverancier.
Een expert blog: v.a. circa €10 p/m
Portfolio: v.a. circa €10 p/m
Leadgeneratie website: v.a. €20 per maand
Webwinkel: v.a. €25 p/m
Review van online sitebuilders
Onze partner en internetexpert, Dirkjan Vis, eigenaar van Ondernemen & Internet, heeft een uitgebreide test gedaan van verschillende aanbieders en deelt hieronder zijn ervaringen (op alfabetische volgorde):
Jimdo
Met Jimdo kun je eenvoudig een volledige website maken. Jimdo is ontwikkeld in Duitsland maar wordt wereldwijd gebruikt. Ook in Nederland is de software populair. Het is sterk gericht op starters die zonder enige kennis van websites maken, zelf via handige vragen toch zelf hun eigen website bouwen. Het stappenplan en de AI-tools helpen je snel door het hele proces, waardoor je vaak in een uurtje al een eerste versie van je site online kunt zetten.
JouwWeb
JouwWeb is een Nederlands bedrijf en ook de software is lekker Nederlands en helemaal afgestemd op het kleinbedrijf in ons land. Ruim 200.000 bedrijven maken er al gebruik van, waardoor het een stabiel en goed doorontwikkeld pakket is geworden.
Van alle pakketten die wij hebben getest sluit JouwWeb waarschijnlijk het beste aan bij dienstverlenende ZZP’erszzp’ers: de abonnementen zijn goed betaalbaar, de software is gebruiksvriendelijk en biedt handige opties voor (kleine) ondernemers, zonder het overzicht te verliezen. Voor de meeste ZZP’ers is dit een oplossing die wij graag aanraden.
Plug & Play
Als je de website vooral wilt inzetten als marketingkanaal kun je ook kiezen voor het Nederlandse Plug & Play. Deze software is ontwikkeld door marketeers, en helemaal afgestemd op het vermarkten van één of enkele diensten en producten. Maak snel professionele landingspagina’s, inclusief allerlei conversieverhogende technieken als kassakoopjes, upsells of abonnementen.
Wix
Wix is op veel vlakken vergelijkbaar met JouwWeb, al zijn er ook wat verschillen. Zo is Wix een internationale speler en heeft het een groter en breder klantenbestand. Dat zien we ook terug in de functies. Met de eigen appstore biedt Wix al ruim 800 apps voor specifieke websitefuncties, of koppelingen met marketingtools of analysepakketten.
Wel is Wix meestal iets duurder en voor het Nederlandse MKBmkb biedt JouwWeb volgens ons ruim voldoende mogelijkheden. Maar als je net wat meer wilt dan JouwWeb biedt is Wix internationaal een speler waarmee al miljoenen websites zijn gebouwd.
“Met de besproken tools kun je binnen een paar dagen je ZZPzzp website maken. Je krijgt een site die goed bij je past, die je gemakkelijk bijhoudt en die geen technisch onderhoud vraagt. Je kunt je dus helemaal richten op de inhoud en snel je diensten, tarieven of gegevens bijwerken. Dat maakt je heel flexibel en scheelt bovendien in de bouw- en onderhoudskosten.”
Dirkjan Vis
Internetexpert van Ondernemen & Internet
7. Hoe kies je een sterke domeinnaam?
De keuze voor een domeinnaam is een belangrijke. Houd in ieder geval rekening met de volgende elementen:
Kort en duidelijk
Je wilt een korte domeinnaam en die anderen meteen herkennen. Houd de spelling bovendien simpel, zodat mensen niet hoeven na te denken als ze je URLurl invoeren. En pas ook op met grappige samentrekkingen, die je steeds uit zal moeten leggen om de juiste spelling te garanderen.
SEO-relevantie
Wil je er vooral voor zorgen dat jouw website goed vindbaar is in Google? Gebruik in de domeinnaam een belangrijke zoekterm. Ga je bijvoorbeeld salestrainingen geven? Dan is een domeinnaam zoals Sales-Trainingen.nl of zelfs Effectieve-Sales-Trainingen.nl een interessante optie.
Personal branding
Handel je vooral vanuit je persoonsnaam? Kies dan voor een domeinnaam met daarin je volledige naam en zorg ervoor dat je social media, voornamelijk LinkedIn, goed in orde zijn. Zo komen (potentiële) klanten altijd makkelijk bij jouw bedrijf terecht.
Beschikbaarheid
Heb je een domeinnaam bedacht? Controleer dan of hij nog beschikbaar is. Dat kan bijvoorbeeld bij deze website. (moet hier een linkje naar website?)
8. Welke webhosting heb je als ZZP’er nodig?
Webhosting gaat in de basis om een server (zoals een computer), met daarop de bestanden en gegevens van jouw website. Deze server is verbonden met het internet, zodat mensen jouw website kunnen bezoeken. Dankzij webhosting is de website 24 uur per dag en 7 dagen per week beschikbaar.
Houd bij je keuze voor een hostingpartij rekening met de volgende punten:
Bandbreedte per maand
Iedere keer dat een bezoeker jouw website bezoekt wordt er een klein beetje data gebruikt. Die data telt op tot de totale bandbreedte. Met een eenvoudige website die door een paar honderd bezoekers per maand wordt bezocht heb je voldoende aan zo’n 5 tot 10 GB aan bandbreedte per maand. Als je volume toeneemt, verbruik je ook meer bandbreedte. Gelukkig bieden steeds meer aanbieders van webhosting onbeperkte bandbreedte. Dat scheelt een zorg.
Opslagruimte op de server
Iedere pagina, iedere foto en alle andere bestanden vragen om opslagruimte op de server. Jouw website bestaat uit allerlei bestanden, die worden opgeroepen als een bezoeker naar de pagina’s surft. Zorg voor voldoende opslagruimte op de server, ook voor de e-mails die je wilt ontvangen en versturen. Als ZZP’er heb je normaal gesproken voldoende aan 1GB tot 2GB opslagruimte op de server.
Mogelijkheid voor (SQL)databases
Wil je een WordPress-website (laten) maken of gebruik je een ander CMS? Houd er rekening mee dat je daarvoor een (SQL)database nodig hebt. De website gebruikt gegevens uit de database, waarmee je bijvoorbeeld een blog kunt starten.
Een SSL-certificaat
Wil je jouw bezoekers een veilige online omgeving bieden? Gebruik binnen de webhosting een SSL-certificaat. Het zorgt voor de HTTPS-verbinding, met het typische groene slotje in de adresbalk.
Support bij webhosting
Let ten slotte goed op de support die je krijgt bij de webhosting die je kiest. Kun je de aanbieder een e-mail sturen, bellen of bereiken via de chat? Want als er problemen zijn, wil je snel en goed geholpen worden. Ons advies: probeer de support alvast een keer uit, dan weet je ook wat je te wachten staat als je in zee gaat met de leverancier.
9. Hoe optimaliseer je jouw website voor SEO?
Als je een verkoopdoel hebt met je website, is het belangrijk dat je doelgroep jouw website kan vinden. Een belangrijke pijler onder online aanwezigheid is Search Engine Optimization. Het doel van SEO-optimalisatie? Je content, online autoriteit en techniek zo optimaliseren dat deze goed aansluiten bij het algoritme, dat bepaalt welke pagina bovenaan in de resultaten komt van Google, Bing en alle andere zoekmachines.
Zo creëer je goede SEO-content
Goede vindbaarheid vraagt om goede content. Met de belangrijke zoektermen en op pagina’s die onderling goed met elkaar samenhangen. Dat kun je als volgt aanpakken:
Huidige pagina’s optimaliseren
Heb je één of meerdere dienstenpagina's of een aparte pagina met resultaten? Je kunt de bestaande teksten (laten) optimaliseren voor de belangrijkste zoektermen voor jouw website. Je vertelt de zoekmachines zoals Google als het ware waar de pagina over gaat, om beter vindbaar te worden als anderen daar vervolgens naar zoeken.
Landingspagina’s laten schrijven
Wil je meer content toevoegen of merk je dat het optimaliseren van de huidige pagina’s nog niet voldoende is? Je kunt landingspagina's uitwerken, voor de specifieke zoektermen die belangrijk voor je zijn.
Tip: Ben je actief in bepaalde regio’s of plaatsen? Laat daar landingspagina’s voor schrijven om lokaal beter vindbaar te worden.
Bloggen met een SEO-strategie
Merk je dat je op veel verschillende zoekwoorden graag beter gevonden wilt worden? Gebruik een SEO- strategie, om alle zoektermen aandacht te geven. In een overzichtelijk blog of in een SEO-kennisbank, met een schat aan waardevolle informatie voor bezoekers en potentiële klanten.
Tip: benieuwd welke zoektermen belangrijk zijn en hoe je die in de website kunt verwerken? Laat een SEO tekstschrijver een zoekwoordenonderzoek doen en een contentplan maken of ontdek handige tools zoals Moz en Google’s Keyword Planner.
Online autoriteit
Nadat je content is geplaatst, is het belangrijk om online autoriteit op te bouwen. Dat doe je door naamsbekendheid op te bouwen. Links van een andere website naar die van jou kunnen daaraan bijdragen. Zoekmachines zoals Google beoordelen ze als aanbevelingen, zoals je ook tijdens gesprekken met vrienden of andere contacten soms andere bedrijven en oplossingen aandraagt. Maar ook zonder link, kan het gunstig zijn als jouw (bedrijfs)naam vaak terugkomt op andere sites.
Tip: meld jouw website aan bij startpagina’s en ga actief op zoek naar samenwerkingen met andere websites, bijvoorbeeld die van klanten, leveranciers en andere relaties. Of vraag een online marketingbureau om je hiermee te helpen.
Techniek
De website techniek moet goed zijn, om de vindbaarheid van jouw website te verbeteren. Gebruik je Wix, WordPress of een van de andere (bijna) kant-en-klare oplossingen? Dan zit je qua techniek goed. Houd er wel rekening mee dat de laadtijd niet altijd optimaal is, maar het effect daarvan is niet zo groot.
Zou je zelf een website (laten) bouwen, helemaal vanaf scratch? Zorg er dan voor dat de websitebouwer rekening houdt met de optimalisatie voor zoekmachines. Let op de snelle laadtijd, bijvoorbeeld door zware (niet-geoptimaliseerde) afbeeldingen op de pagina’s te voorkomen.
10. Waar haal je kwalitatieve afbeeldingen vandaan?
Naast goede (SEO)-teksten heb je ook beeldmateriaal nodig voor je website. Hier zijn de meest gebruikte opties:
Een fotograaf
Als je foto’s plaatst op je website, zorgt een fotograaf voor beelden die echt passen bij je website. Met een dagtarief van €500,- tot €1.000,- is een fotograaf geen goedkope optie, maar zeker het overwegen waard voor je persoonlijke portretten en productfoto’s in de webwinkel. Je website oogt namelijk persoonlijker en professioneler.
Illustrator
Naast foto’s maak je wellicht ook gebruik van illustraties en maatwerk iconen. Zeker als je veel illustraties gebruikt en een eentonig beeld wilt presenteren, is de hulp van een goede illustrator gewenst. Houd rekening met een uurtarief tussen de €50,- en €75,-. Dus ook hier geldt: een illustrator inhuren is niet de goedkoopste optie, maar zorgt wel voor een professioneler geheel. En dat betaalt zich vaak terug via een hoger conversieratio en meer omzet.
Stockmateriaal
Heb je geen geld (over) voor maatwerkfoto's of illustraties? Dan kun je ook gebruikmaken van stockmateriaal van bijvoorbeeld Adobe Stock of Shutterstock. Op deze websites staan enorme hoeveelheden foto’s en illustraties over ieder mogelijk onderwerp. Je zoekt naar de beelden die jij wilt gebruiken en download ze voor jouw site. Het enige nadeel: de meeste sites werken met een maandprijs, waarbij je een beperkt aantal beelden kunt downloaden per maand. Je moet dus even sparen als je heel veel foto’s en illustraties nodig hebt.
Generatieve AI
Heb je heel veel creatieve ideeën, die je moeilijk zelf kunt realiseren. Probeer dan één van de vele nieuwe generatieve AI-tools zoals ChatGPT, Midjourney of Adobe Firefly. Met deze software genereer je razendsnel unieke beelden op basis van een simpele instructie. Het werkt vergt wel verbeeldingskracht, want je moet natuurlijk het beeld beschrijven dat je wilt hebben. De maandprijzen van de software liggen tussen €5,- en €20,- en binnen je pakket kun je heel veel beelden genereren. Dat maakt het een zeer betaalbare optie.
11. Hoe verwerk je een website in je administratie
Heb je een zzp website laten maken? Dan heb je een zakelijke uitgave gedaan, die je als volgt verwerkt in je administratie:
Een website afschrijven
Heb je een website laten bouwen en kwam de netto-investering boven de €450,- uit? Dan ziet je belastingdienst de bouw als investering en moet je jouw site als bedrijfsmiddel afschrijven. Dat betekent dat je de website afschrijft in vijf jaar én de waarde ieder jaar met 20% verlaagt. De jaarlijkse afschrijvingskosten verwerk je als kosten in het boekjaar van de afschrijving.
Tip: Je schrijft alleen af op het netto investeringsbedrag. Vraag de btw daarom terug in het kwartaal waarin je de factuur hebt betaald.
Je abonnementskosten verwerken
Werk je met een online sitebuilder en betaal je daardoor abonnementsgeld? Verwerk het abonnement dan op een kostenpost die hoort bij je grootboekrekening. In MoneyMonk zijn 'marketing' en 'abonnementen' goed. Zolang je dezelfde kostenpost maar aanhoudt.
Tip: Maak het jezelf gemakkelijk en verwerk de websitekosten met MoneyMonk. Nieuwsgierig? Maak een gratis account aan. Daar ga je van boekhouden.