8 september 2021

De eerste reclames over PSD2 bankieren zijn al op televisie te zien geweest. Maar wat is PSD2? En wat heb je er aan als ondernemer?

PSD2 is een nieuwe Europese wet die Third Party Providers (TPP's) met een vergunning van De Nederlandsche Bank, toegang biedt tot de betaalrekening van de ondernemer. En dat is handig, want dat levert een paar aantrekkelijke voordelen op.

Die voordelen onderscheiden we in twee categorieën te weten: Account Information (rekening-informatie) en Payment Initiation (opzetten van betalingen).

Wat betekent PSD2 voor jou als ondernemer en wat ga je ervan merken op het moment dat je gebruik maakt van een online boekhoudpakket? Wij zetten het voor je op een rij.

Wat is PSD2?

Ten eerste, wat is PSD2? Het is een nieuwe Europese wet, de opvolger van de PSD1-wet. De nieuwe wet biedt vergunning houdende partijen (TPP's) toegang tot de betaalrekening van de ondernemer. Uiteraard alleen als je daar natuurlijk zelf ook toestemming voor geeft.

Vooral vernieuwend (en onderwerp van discussie) is de verplichting voor banken om deze TPP's toegang te geven tot de betaalrekening. Uiteraard gelden daarvoor wel een strikte voorwaarden:

  • De ondernemer moet hier uiteraard zelf toestemming voor geven
  • De toegang geldt alleen voor de partij die jij daarvoor toegang hebt gegeven
  • De TPP moet beschikken over een bankvergunning van De Nederlandsche Bank (DNB) of een andere Europese toezichthouder

Op die manier heb jij als ondernemer altijd zelf de controle over welke TPP(s) toegang hebben tot jouw betaalrekening. Voor een handig digitaal huishoudboekje of een slimmer pakket voor online boekhouden, dankzij de diverse voordelen die er beschikbaar zijn.

Voordelen van PSD2 voor jou als ondernemer

PSD2 biedt een paar belangrijke voordelen. Die kunnen we onderverdelen in twee categorieën:

  • Account Information (delen van transactie- en rekeninginformatie)
    Je hebt zelf de controle over welke TPP's toegang hebben tot jouw betaalrekening. Zodat ze jouw transactie- en rekeninginformatie kunnen gebruiken in aangeboden diensten, oplossingen en/of systemen.
  • Payment Initiation (opzetten van betalingen)
    Het opzetten van betalingen, op basis van de toegang die je de TPP geeft. Handig om belangrijke financiële taken te automatiseren zoals bijvoorbeeld het betalen van inkoopfacturen vanuit je boekhoudprogramma.

Account Information Service Provider (AISP)

Met name Account Information is erg interessant. Dat zorgt ervoor dat je als ondernemer de kans hebt om jouw transactie- en rekeninginformatie kan delen met een TPP, zoals een bijvoorbeeld een online boekhoudprogramma.

Je geeft de aanbieder expliciet toegang tot jouw betaalrekening en de betaaltransacties die er plaatsvinden. Dat voorkomt de noodzaak om handmatig banktransacties te downloaden en die vervolgens in de (online) software te uploaden.

In plaats daarvan is het mogelijk om de transactie- en rekeninginformatie automatisch in de software op te laten nemen, om daar koppelingen te maken met de uitstaande verkoopfacturen.

Enkele belangrijke voordelen op rij:

  • Zelf de controle over wat er met jouw transactie- en rekeninginformatie gebeurt
  • Slimme mogelijkheden met betalingstransacties en -data
  • Mogelijkheden tot tijd besparen op de administratie, dankzij automatisering

Payment Initiation Service Provider (PISP)

Ten tweede maakt de PSD2-wet Payment Initiation mogelijk. Dat betekent dat bijvoorbeeld de boekhoudprogramma’s opdrachten namens de klant kunnen insturen naar de bank. Bijvoorbeeld om inkoopfacturen te laten betalen, zonder dat je dit als ondernemer nog handmatig hoeft te doen.

Het is niet meer nodig om handmatig een crediteurenbetaling in te boeken in internetbankieren, omdat dit automatisch lukt op basis van de inkoopfactuur in het programma voor online boekhouden.

Ook dat levert twee aantrekkelijke voordelen op:

  • Tijd besparen met automatische betaalopdrachten
  • Directe verwerking van crediteurenbetalingen in online boekhoudprogramma’s

Boekhoudprogramma met PSD2

De PSD2-wet biedt je als ondernemer vooral kansen als je gebruik maakt van een programma voor online boekhouden. Dankzij de verdere automatisering die het mogelijk maakt. Vanuit een verplichting voor de banken, om de toegang tot de betaalrekening mogelijk te maken.

Op die manier zullen er snel meer aanbieders bijkomen die mogelijkheden tot automatisering bieden. Voor slimme boekhoudsoftware, die jou als ZZP’er kan helpen om nog meer tijd te besparen. Bovenop de mogelijkheden tot besparen die een online boekhoudpakket al biedt.

MoneyMonk is overigens het eerste boekhoudprogramma in Nederland die van De Nederlandsche Bank een PSD2-vergunning heeft gekregen.

Esther toont de app

Enthousiast? Ervaar zelf
het gemak van MoneyMonk

Stap nu over van boekhouden in Excel naar ons gebruiksvriendelijke boekhoudprogramma!

De eerste 30 dagen gratis, geen betaalgegevens nodig

Aan het einde van deze pagina nog vragen?

Schakel dan hulp in van onze Support Monks

support@moneymonk.nl

Heb je een vraag over MoneyMonk?
Je kan ons ook e-mailen.

085 30 30 800

Op werkdagen bereikbaar:
9:00 - 12:30 en 13:30 - 17:30
moneymonk-team-photo