8 september 2021

Thuiswerken als ZZP’er: 20 tips om alles uit je werkdag te halen

5/5
Dit artikel wordt aangeboden door...
MoneyMonk, hét online boekhoudprogramma voor ZZP’ers
Factureren

Dat thuiswerken voor- en nadelen heeft hebben we allemaal in de praktijk ervaren. Hoe deel je jouw werkdag goed in, hoe voorkom je pijntjes en wat kun je doen om van de videovergadering een topgesprek te maken? Wij leggen het je uit, net als welke kosten je kunt aftrekken om optimaal te profiteren van eventueel fiscaal voordeel.

En werkte je al vaak thuis of ging je maar af en toe naar een co-werkplek? De kans is groot dat het thuiswerken zelfs in jouw geval een vlucht heeft genomen. Dat brengt nieuwe uitdagingen met zich mee. Hoe voorkom je een gebrek aan inspiratie en wist je dat jouw productiviteit deels afhangt van de omgevingssfeer die je creëert? Ontdek hoe de juiste ergonomie en werkruimte je helpen om meer voor elkaar te krijgen dan je misschien op kantoor zou lukken.

Hoe deel je jouw werkdag in?

Zie je ’s morgens al als een berg op tegen heel de dag die je thuis zal moeten werken? Of is het niet zo erg, maar vind je het wel lastig om je concentratie er af en toe bij te houden? Heel herkenbaar en logisch ook, omdat het best lastig kan zijn om heel de dag te werken in de ruimte waar je normaal gesproken vooral ontspant.

Was je het nog niet zo gewend om thuis te werken of doe je dit nu meer dan voorheen, waardoor het toch lastiger blijkt dan gedacht? Met een paar handige tips helpen we je jouw dag beter in te delen:

  1. Kleed je zoals op kantoor
  2. Richt je bureau rommelig in (of juist niet)
  3. Plan je werk én de pauzes
  4. Maak afspraken met anderen
  5. Vertrek als je klaar bent

Kleed je zoals op kantoor

Op een dag zonder videocalls hoeft niemand (anders dan je partner) je te zien. Toch is het verstandig om je gewoon aan te kleden zoals je ook op kantoor zou doen. Die comfy pyjama associeer je onbewust bepaald niet met werk, waardoor het daarin veel lastiger is om je te zetten tot wat er echt belangrijk is.

Tip: aangekleed zoals op kantoor en klaar voor het ontbijt? Als je moeite hebt om ’s morgens meteen productief te zijn kan een beetje kaneel soms helpen. De geur daarvan maakt je actiever en productiever. Verwerk het in je ontbijt of gebruik eventueel een geurkaars met kaneel.

Je zal merken dat je na verloop van tijd gaat wennen aan vroeg(er) opstaan, ook als je gewoon thuis kunt werken. In de juiste kleding en met een beetje kaneel zorg je ervoor dat je jouw brein als het ware voorbereidt om lekker aan de slag te gaan. Het is de beste start van de dag, zodat je rond het middaguur waarschijnlijk al heel veel gedaan hebt.

Richt je bureau rommelig in (of juist niet)

Aan een rommelig bureau ben je bijzonder creatief, terwijl je eenmaal opgeruimd juist heel doelgericht aan de slag kunt. Dus heb je een brainstorm en wil je tot zoveel mogelijk goede ideeën komen? Hoe zeer het misschien ook tegen je intuïtie ingaat, juist door het niet op te ruimen is de kans groot dat je tot betere inzichten komt.

Wil je er aan de andere kant voor zorgen dat je juist doelgericht en planmatig aan de slag kunt? Dat vraagt om concentratie en om focus. Zorg ervoor dat je het bureau wel netjes opruimt. Het creëert rust in je hoofd, zodat je de mentale capaciteit hebt om gericht na te denken.

Plan je werk én de pauzes

Zonder planning valt het niet mee om productief te zijn, omdat je afhankelijk bent van wat er gebeurt en hoe de situaties zich ontvouwt. Veel verstandiger is het om een planning te maken, zowel voor het werk dat je wilt doen als de pauzes die je gaat nemen.

Op kantoor is de kans groot dat je de koffieautomaat regelmatig bezoekt, en dat is iets dat je ook thuis kunt doen. Om koffie te pakken natuurlijk, net als wanneer je gewoon even wat afleiding nodig hebt. En dan kun je naar de koffiemachine lopen, net als naar het raam om even naar de tuin te kijken of te zien wie er door de straat lopen.

Met name het plannen van je pauzes helpt om op de andere momenten productief te zijn. Beloof jezelf alvast een beloning na een uur of twee uur werken, door na die tijd even 10 minuten te ontspannen. Door de dag op te delen in blokken om te werken en om pauze te nemen zorg je ervoor dat de uren voorbij vliegen.

Tip: toe aan wat meer afwisseling in je dag? Plan een korte pauze om de vaatwasser uit te ruimen of om alvast iets voor te bereiden voor het diner vanavond. Heel praktisch en goed geschikt om de werkdag te onderbreken.

Maak afspraken met anderen

Voorheen was je misschien de enige die thuiswerkte. De kans is groot dat dit veranderd is, en mogelijk zijn zelfs de kinderen thuis die normaal naar school zouden gaan. Het leidt tot nieuwe uitdagingen, waarin je afspraken met elkaar zal moeten maken om dit goed te regelen. Wie moet er op welke momenten belangrijke calls doen en wat zijn de uren van de dag waarin je echt geen afleiding kunt gebruiken? Bespreek samen wanneer jij je moet concentreren en welke ruimte in huis daarvoor het best geschikt is.

Tip: plan je werkdag de avond ervoor, samen met je partner en eventueel ook de kinderen als die oud genoeg zijn. Dat maakt het makkelijker om afspraken te maken en zorgt ervoor dat je daar ook zelf beter op voorbereid bent.

Probeer de ander tegemoet te komen in zijn of haar wensen, zodat jij op andere momenten kunt aangeven dat je even de ruimte nodig hebt of je moet kunnen concentreren. Het is geven en nemen, om daar samen goede afspraken over te maken en dit ook een langere periode vol te houden.

Vertrek als je klaar bent

Het brein is bijzonder goed in het herkennen van ruimtes en vertrekken in huis, zowel wanneer je daar werkt als wanneer je er lekker ontspant. Dus heb je de mogelijkheid om je woning in verschillende ruimten of vertrekken in te delen? Gebruik de eettafel, de woonkamer en de keuken als verschillende delen van het huis. Wijs daar specifieke activiteiten aan toe, om je brein te helpen om een beetje meer onderscheid te maken.

Tip: werk je aan de eettafel? Ga voor de lunch even wandelen of zorg ervoor dat je in de keuken eet, bijvoorbeeld als je daar een barretje hebt. Varieer in de ruimtes, waarmee je voorkomt dat je niet écht uit de werkmodus kunt komen.

Zit de werkdag er aan het eind van de middag op? Na het thuiswerken is het belangrijk om letterlijk even te vertrekken, zoals je dat ook op kantoor of in een co-work-omgeving zou doen. Ruim je werkspullen op, sta op en ga bijvoorbeeld naar de keuken of de woonkamer. Of ga daadwerkelijk naar buiten, bijvoorbeeld om een paar boodschappen te doen of gewoon een wandeling te maken. Het helpt je om de werkdag af te sluiten, zodat je de overstap kunt maken naar een fijne en ontspannen avond.

Tip: gebruik de Niet Storen-modus op je smartphone, bijvoorbeeld als de werkdag erop zit of vanaf bijvoorbeeld 20:00 uur. Je voorkomt daarmee dat je toch weer werkmailtjes of andere berichten gaat beantwoorden.

Ergonomie: voorkom pijntjes bij thuiswerken

Goede ergonomie is belangrijk, zowel op kantoor als tijdens het thuiswerken. Hoe voorkom je pijntjes en zorg je ervoor dat je het weken, maanden of zelfs jaren vol kunt blijven houden? Misschien werk je nu meer thuis dan je lief is, maar de kans is groot dat we in de toekomst veel minder naar kantoor zullen gaan.

Met een paar handige tips zorg je voor een (meer) ergonomische werkplek, ook als je thuis werkt aan de keukentafel of in de eetkamer:

  1. Zitten op de juiste stoel
  2. Het ideale bureau voor thuis
  3. Denk aan het toetsenbord en de muis
  4. Werken op een laptop
  5. Voldoende licht in de juiste kleur

Zitten op de juiste stoel

Benieuwd of de stoel waarop je zit goed geschikt is voor het thuiswerken? Je kunt dat testen aan de hand van een paar belangrijke eigenschappen:

  • Zithoogte

    Ga goed in de stoel zitten, buig je boven- en onderbeen in een hoek van 90 tot 100 graden en probeer de grond te bereiken. Staan je voeten plat op de grond? Dan neem je een goede houding aan. Het is belangrijk dat de stoel niet te hoog of te laat is, omdat je daardoor te weinig stabiliteit zou ervaren.

  • Diepte van de stoel

    De stoel moet een zitting hebben die ‘diep’ genoeg is, voor een groot zitoppervlak om comfortabel op te kunnen zitten. De ideale ruimte tussen de voorkant van de zitting en je knieholte is ongeveer 5 centimeter, dus zo’n 3 vingers. Voorkom op die manier dat je zit op bijvoorbeeld een te klein zitvlak of dat je jouw benen niet goed kunt buigen om bij de grond te komen. Let op: het is bij de 3 vingers tussenruimte belangrijk dat je goed naar achteren zit op de stoel.

  • Rugleuning

    De rugleuning van de stoel waarop je werkt moet hoog genoeg zijn en bovendien een lichte bolling hebben. Laat die zo goed mogelijk aansluiten op de holling van je rug, zodat je daar de juiste ondersteuning aan hebt.

  • Armsteunen

    Gebruik de armsteunen om de schouders te ontspannen. Je werkt het best met je armen in een hoek van 90 graden, zodat ze op een natuurlijke manier op het bureau of het toetsenbord rusten.

Het ideale bureau voor thuis

Goede ergonomie tijdens het thuiswerken vraagt om meer dan een goede stoel alleen. Het is net zo belangrijk om het bureau of de (keuken)tafel waaraan je werkt goed te kiezen. En waarschijnlijk kun je de tafel niet zomaar hoger of lager maken, maar het is wel belangrijk om er rekening mee te houden of de hoogte goed bij je past.

Tip: merk je dat het bureau eigenlijk te hoog of te laag is? Misschien kun je de stoel waarop je werkt verstellen. Of kun je een verhoging op de grond leggen, zodat je wat hoger zit.

De bovenkant van het bureau of de tafel zou in de meest ideale situatie moeten aansluiten op de hoogte van de ingestelde armsteunen. Je voorkomt daarmee vervelende pijntjes, ook als je lang en veel thuiswerk of bijvoorbeeld veel videocalls hebt.

Denk aan het toetsenbord en de muis

Een goede thuiswerkplek bestaat uit een stoel, een bureau of tafel en waarschijnlijk een computer om op te werken. Daar horen dan bovendien een toetsenbord en muis bij. Kies ze ergonomisch en leg ze op de juiste plaats, in ieder geval dichtbij genoeg.

Zorg ervoor dat je in een rechte houding kunt werken, op het moment dat je de muis of het trackpad en het toetsenbord gebruikt. Tip: kies een toetsenbord met zo min mogelijk ‘travel’. Het is een maat voor de mate waarin je de toetsen indrukt om ze aan te slaan. Een platter toetsenbord vraagt meer van je vingers, dus werkt over het algemeen aangenamer.

Werken op een laptop

Misschien gebruik je normaal gesproken een laptop, die je makkelijk meeneemt naar de klant of naar een co-werkplek. Dat je daar nu thuis mee werkt brengt een paar uitdagingen met zich mee. Een laptop is voor veel ZZP’ers het recept voor nekklachten en andere pijntjes, omdat ze te ver voorover zitten om er gebruik van te maken.

Benieuwd hoe je dat beter kunt doen? We zetten een paar tips op een rij:

  • Gebruik een verhoger

    Voor iedere laptop zijn er verhogers beschikbaar. En sterker nog, zelfs met een paar boeken zorg je ervoor dat de kijkhoek een stuk beter wordt. Zorg ervoor dat je door rechtdoor te kijken ongeveer uitkomt bij de bovenzijde van het laptopscherm. Je voorkomt daarmee dat je te veel voorover moet zitten om erop te kunnen werken.

  • Haaks op het raam

    Met een laptop ben je helemaal vrij in waar je wilt werken, al kan dat ook best lastig zijn. Merk je dat je last hebt van schitteringen door het raam of zit je zelf met je gezicht in de zon te kijken? Plaats de laptop haaks ten opzichte van het raam. Dat voorkomt schitteringen en zorgt er bovendien voor dat je zelf niet in de zon kijkt.

  • Kussen of andere verhoging

    Merk je dat de stoel, het bureau of de tafel en de laptop niet helemaal goed op elkaar zijn afgestemd? Gebruik bijvoorbeeld een kussen of andere verhoger. Je kunt die gebruiken om iets hoger te zitten of beter met je voeten bij de grond te komen.

Voldoende licht in de juiste kleur

Bovenop de fysieke eigenschappen is het belangrijk om er ook mentaal voor te zorgen dat je lekker en ergonomisch kunt thuiswerken als ZZP’er. Wist je bijvoorbeeld dat je in het juiste licht productiever bent?

Probeer minimaal een paar uur per dag dichtbij het raam te zitten. Het daglicht zorgt ervoor dat je productiever bent, beter zal slapen en daardoor de volgende ochtend eerder op kunt staan. En heb je moeite om ’s morgens op te staan? Gebruik (LED)verlichting in bijvoorbeeld natuurlijk (4000K) of helder koel wit (6000K). Deze lichtkleuren maken je beter wakker en zorgen ervoor dat je de energie ervaart om lekker aan de slag te gaan. Zodra het na je werk tijd is om te ontspannen is warm wit licht in 3000K een betere keuze.

Videobellen: 5 tips voor een topgesprek

Thuiswerken en ZZP’ers: ze zijn onlosmakelijk verbonden met videocalls. Het helpt je om nieuwe klanten te leren kennen, de voortgang te bespreken of om vragen te beantwoorden en uit te leggen over de aanpak die je hanteert. De redenen voor een videovergadering zijn legio, maar hoe zorg je ervoor dat je dit zo goed mogelijk aanpakt? En wat kun je doen om het ook voor jezelf leuk te houden, bijvoorbeeld als je tijdelijk niet naar co-werkplekken kunt?

Met een paar van onze handige tips zorg je voor een topgesprek via Teams, Meet, Zoom en andere platformen die je daarvoor gebruikt:

  • Houd dagelijks contact
  • Mute je microfoon
  • De juiste achtergrond
  • Rond af met de rondvraag
  • Duurzaamheid: is video nodig?

Houd (dagelijks) contact

Misschien heb je veel videocalls en voelt het juist prettig om ze af en toe even niet te doen. Toch is het een goed idee om in ieder geval iedere dag even iemand of een paar mensen te spreken. En de videocall is dan goed geschikt, omdat het voorkomt dat je er fysiek naartoe moet.

Woon je alleen of samen met je partner? Tijdens een lockdown zal je weinig andere mensen zien en als je verplicht thuiswerkt in een andere situatie kom je misschien ook niet dagelijks veel anderen tegen. Een videocall is dan een geschikte manier om toch met anderen in contact te blijven, zoals iemand in loondienst dat bij de koffieautomaat zou doen.

Tip: gebruik een paar minuten van je call voor wat smalltalk. Door het af en toe ook over het afgelopen weekend te hebben of over wat je vanmiddag na het werk gaat doen houd je het leuk. Dat voelt soms vreemd als ZZP’er, bijvoorbeeld omdat je geen vaste collega’s hebt. Probeer het bij de klanten waar je al langer voor werkt, zodat je dagelijks of in ieder geval regelmatig even wat contact kunt hebben.

Mute je microfoon

Het is misschien wel de belangrijkste etiquette tijdens een videovergadering: mute de microfoon op het moment dat je niet aan het woord bent. Natuurlijk kun je besluiten om gewoon je mond te houden, maar je hebt niet altijd controle over de omgeving om je heen.

Beginnen de kinderen ineens te roepen? Begint je partner een telefoongesprek of gaat ineens de bel? Het is allemaal afleiding, waar anderen ongemerkt veel last van kunnen hebben. Pas als je weer meepraat is het de moeite waard om je microfoon in te schakelen. Bovendien voorkom je ongemakkelijke uitspraken, die je doet als je even was vergeten dat alle anderen je kunnen horen.

Tip: zit je in een belangrijke call waarin je regelmatig bijdragen moet doen? Vertel je partner er vooraf over en probeer de kinderen in een andere ruimte te laten spelen of studeren. Je voorkomt daarmee het risico op ongewenste geluiden, ook als het praktisch even niet mogelijk is om de microfoon op mute te zetten.

De juiste achtergrond

Wat is de beste achtergrond voor tijdens het thuiswerken als ZZP’er? Daar zijn de meningen over verdeeld, maar feit is dat te veel beweging leidt tot onnodige afleiding. Dus wil je ervoor zorgen dat anderen vooral naar jou kijken en luisteren? Voorkom dat er op de achtergrond een partner door het beeld loopt. Of dat je kinderen ongemerkt de aandacht trekken, terwijl je ze nog zo had gevraagd om even rustig te gaan spelen.

Tip: zowel Teams als andere video-platformen bieden de mogelijkheid om de achtergrond wazig te maken. Met de blur zorg je ervoor dat alleen jij in focus bent, waardoor de achtergrond een stuk minder opvalt.

Je kunt de achtergrond van een videovergadering bovendien gebruiken om iets over jezelf te vertellen. Lees je bijvoorbeeld graag of werk je aan specifieke onderzoeken en studies voor de klant? Laat een achtergrond met boeken of met onderzoeksmaterialen zien. Het is vooral tijdens de kennismaking een heel goede manier om iets over jezelf te vertellen. Voorkom in ieder geval dat het er on-opgeruimd of slordig uitziet, omdat je daarmee meteen een niet zo positieve indruk wekt.

Rond af met de rondvraag

Ben je in gesprek met klanten, met collega’s of met anderen waarmee je als ZZP’er samenwerkt? Je zal merken dat de één uit zichzelf meer vertelt dan de ander. Sommigen hebben wat meer moeite om in te breken in een gesprek, omdat het veel lastiger is om op elkaar in te spelen. Tijdens een videovergadering is er één iemand aan het woord, om het overzichtelijk te houden.

Wil je zeker weten dat iedereen heeft gezegd wat hij of zij belangrijk vindt? Rond een videogesprek af met een rondvraag, ook als je merkt dat jouw klant of een andere gespreksleider dat wellicht over het hoofd ziet. Het is de makkelijkste manier om er tijdens het thuiswerken toch voor te zorgen dat er niets onbesproken blijft. En bied anderen de mogelijkheid om nog even 1-op-1 (met jouw) door te praten, als ze dat beter geschikt lijkt dan in het gesprek waaraan iedereen deelneemt.

Duurzaamheid: is video nodig?

En vind je duurzaamheid belangrijk in jouw werkzaamheden als ZZP’er? Je kunt daar ook tijdens het thuiswerken rekening mee houden, zelfs als het gaat om de videocalls. Een eerste keer is het fijn kennismaken met video. En als je iets wilt laten zien of een scherm moet delen is het simpelweg onmisbaar. Toch zijn er ook calls waarbij het beeld niet zo belangrijk is, of waarbij het na verloop van tijd weer uit kan. Een videoverbinding vraagt veel meer energie dan alleen het geluid. Als je een duurzame keuze wilt maken is het dus een uitstekend idee om samen met de anderen kritisch te zijn op de momenten waarop video iets toevoegt aan de vergadering.

Welke kosten zijn er aftrekbaar?

Heb je het thuiswerken inmiddels goed onder de knie, maar moet je daar ook wat kosten voor maken? Je bespaart bijvoorbeeld de reis- en parkeerkosten, al is de kans groot dat je thuis meer kosten maakt. Dat heeft te maken met de verwarming die langer brandt, de verlichting die je inschakelt en natuurlijk de koffie en thee die je er drinkt.

Ben je benieuwd welke kosten van thuiswerken aftrekbaar zijn voor jou als ZZP’er? Het is verstandig om dit goed uit te zoeken, aan de hand van de richtlijnen door de Belastingdienst. Wij zochten het voor je uit, zodat je meteen aan de slag kunt met een paar praktische tips:

  • Kosten voor de werkruimte
  • Energiekosten
  • Beperkt aftrekbare kosten
  • Koffie en thee
  • Andere btw aftrekken
Kosten voor de werkruimte

Je werkt thuis in plaats van op kantoor of in een co-werkplek, dus de werkruimte is misschien het eerste waar je aan denkt. En dat begrijpen we, al is het belangrijk om er rekening mee te houden dat hier strikte voorwaarden voor gelden. De Belastingdienst hanteert strikte richtlijnen, op basis waarvan je tot maximaal 4% van de waarde van de werkruimte mag aftrekken van de winst. Dit zijn de belangrijkste voorwaarden:

  • Zelfstandige werkruimte

    Het moet gaan om een zelfstandige werkruimte binnen de woning. Belangrijk daarbij zijn een eigen ingang en eigen sanitair. Dus ga je naar het toilet in de privé-omgeving? Dan voldoet de werkruimte helaas niet aan de richtlijnen.

  • Minimaal 70% van je inkomen

    Je moet als ZZP’er minimaal 70% van je inkomen verdienen in de zelfstandige werkruimte van het huis. Op die manier zorgt de Belastingdienst ervoor dat het de primaire plek is waar je jouw inkomen verdient, zoals in een praktijkruimte.

Tip: twijfel je of je de kosten voor de werkruimte mag aftrekken van de winst? De Belastingdienst ontwikkelde een handige tool, waarmee je dit zelf online kunt controleren.

Energiekosten

Heb je een aparte werkruimte die aan de voorwaarden van de Belastingdienst voldoet? Je mag bovenop de kosten voor de werkruimte ook de energiekosten gedeeltelijk aftrekken. Het is belangrijk dat de apparatuur die je gebruikt zakelijk op de ondernemingsbalans staat. Je kunt dan denken aan een computer en andere apparatuur, die je nodig hebt om jouw werk te kunnen doen.

Om de kosten af te kunnen trekken is het belangrijk dat je een berekening maakt van de energie die ze verbruiken. Bereken de energiekosten van het apparaat en vermenigvuldig dit met het aantal uren en dagen per jaar dat je die in gebruik hebt. De energiekosten die je maakt mag je daarna aftrekken van de winst, zodat je daar fiscaal voordeel van hebt.

Beperkt aftrekbare kosten

Los van de kosten voor de werkruimte en de energie is er sprake van een aantal ‘beperkt aftrekbare kosten’. Het zijn kosten voor bijvoorbeeld zakelijke telefoongesprekken die je thuis voert. Je mag de kosten daarvoor aftrekken, ook als de werkruimte die je gebruikt niet voldoet aan de strenge richtlijnen die de Belastingdienst daarvoor hanteert.

Wel is het belangrijk dat de telefoongesprekken een zakelijk karakter hebben. En je moet aantonen welk deel van de gesprekken je zakelijk voert, als je de telefoon en het abonnement niet zakelijk hebt aangeschaft. Je kunt een berekening maken van het percentage zakelijke gesprekken, zodat je dat deel van de kosten kunt aftrekken.

Koffie en thee

Gebruik je koffie en thee tijdens het thuiswerken? Je hebt het misschien ‘nodig’ om productief te zijn, maar daar denkt de Belastingdienst helaas anders over. Het zijn geen uitgaven die een puur zakelijk karakter hebben, omdat je daar ook privé voordeel van hebt. Je moet sowieso drinken, dus de kosten kun je niet zomaar zakelijk opvoeren. En ga je een luxe kop koffie halen bij een koffietentje op de hoek? Ook die is helaas niet aftrekbaar. Je mag ook de btw niet aftrekken, waardoor je daarmee helaas geen voordeel hebt tijdens het thuiswerken als ZZP’er.

Ook andere kosten zoals die voor bijvoorbeeld het toiletpapier zijn niet aftrekbaar. Het is opnieuw geen puur zakelijke uitgave, omdat je er ook privé gebruik van maakt. De Belastingdienst kijkt hier streng naar, waardoor er relatief weinig kosten van het thuiswerken zakelijk aftrekbaar zijn.

Andere btw aftrekken

Aan de andere kant heb je wel de mogelijkheid om de btw af te trekken van andere (zakelijke) uitgaven die je doet. Koop je bijvoorbeeld een bureaustoel om op te kunnen werken? Of gebruik je een verhoging voor de laptop waarop je veel werkt? In die gevallen mag je de btw van de uitgaven aftrekken, zodat je daar toch enig voordeel van hebt. Of je ook de gemaakte kosten (zonder de btw) mag aftrekken van de fiscale winst hangt af van of er sprake is van een werkruimte die aan de voorwaarden voldoet. Is dat niet het geval? Dan vindt de Belastingdienst dat er geen sprake is van een aparte werkruimte. Je mag de kosten voor de bureaustoel dan niet aftrekken van de winst. De btw mag je wel opvoeren als voorbelasting tijdens de btw-aangifte, zodat je daar toch enig voordeel van hebt.

Het is belangrijk om er rekening mee te houden dat je relatief weinig kosten kunt aftrekken tijdens het thuiswerken. De regels daarvoor zijn bovendien niet versoepeld voor de lockdown en andere situaties waardoor je misschien veel meer thuis bent gaan werken. De Belastingdienst gaat er vanuit dat de kosten om thuis te kunnen werken beperkt blijven, ook omdat daar natuurlijk tegenover staat dat je minder hoeft te reizen en daar dus minder kosten voor hoeft te maken. Een financieel adviseur of een Erkend MoneyMonk-adviseur kan je daar natuurlijk meer over vertellen, als je benieuwd bent naar wat er in jouw geval aftrekbaar is.

Esther toont de app

Enthousiast? Ervaar zelf
het gemak van MoneyMonk

Stap nu over van boekhouden in Excel naar ons gebruiksvriendelijke boekhoudprogramma!

De eerste 30 dagen gratis, geen betaalgegevens nodig

Aan het einde van deze pagina nog vragen?

Schakel dan hulp in van onze Support Monks

support@moneymonk.nl

Heb je een vraag over MoneyMonk?
Je kan ons ook e-mailen.

085 30 30 800

Op werkdagen bereikbaar:
9:00 - 12:30 en 13:30 - 17:30
moneymonk-team-photo