Administratie opzetten als ZZP’er | Tips van MoneyMonk

5/5
Dit artikel wordt aangeboden door...
MoneyMonk, hét online boekhoudprogramma voor ZZP’ers
Factureren

Ondernemen is hartstikke leuk, maar kent ook mindere kanten. Je boekhouding opzetten bijvoorbeeld. Het zal voor veel mensen geen hobby zijn, maar gelukkig is het tegenwoordig niet meer zo ingewikkeld om als startende zzp’er je administratie op te zetten én bij te houden.

Wat is administratie en hoe zet je deze op?

Of je er nu tegenop ziet of niet, je administratie zul je moeten doen als zzp’er zijnde. Maar wat ís dat eigenlijk, ‘je administratie bijhouden’? Een stoomcursus: als je een eigen bedrijf hebt, moet je er zelf zorg voor dragen dat je wordt betaald voor je werkzaamheden én dat jij hier zelf netjes belasting over betaalt.

Om dat te kunnen doen, heb je verschillende documenten nodig en moet je informatie kunnen overleggen aan de Belastingdienst. Welke documenten je precies moet overleggen? Dat verschilt per rechtsvorm. Check sowieso eerst of de Belastingdienst jou als zzp’er ziet: voldoe je bijvoorbeeld aan het urencriterium?

Tip: via deze tool van de check je of je daadwerkelijk als ondernemer wordt gezien. Wel zo handig.

Onderdelen financiële administratie

Wat je in ieder geval nodig hebt als je geen boekhoudprogramma gebruikt, zijn de volgende zaken.

  • Inkomende facturen

    De facturen die jij als zzp’er ontvangt van je leveranciers (aangenomen dat je die hebt, natuurlijk).

  • Uitgaande facturen

    De facturen die jij als zzp’er zelf stuurt aan je klanten en opdrachtgevers.

  • Bonnetjes

    Van je zakelijke uitgaven.

  • Fiscale gegevens

    Dit zijn je btw-aangiftes en je aangiftes Inkomstenbelasting.

  • Contracten en opdrachtovereenkomsten

    Die je hebt gemaakt samen met je opdrachtgevers.

Met al deze informatie kun je weer nieuwe documenten opstellen, zoals je grootboek, debiteuren- en crediteurenadministratie en je urenregistratie. Duizelen deze termen je? Denk er dan eens aan om een boekhouder in de arm te nemen. Of ga aan de slag met een boekhoudprogramma: zo worden veel gegevens automatisch voor je opgeslagen en verwerkt.

Tip: open een zakelijke rekening zodat je privé en zakelijke inkomsten en uitgaven gescheiden kunt houden.

Bewaarplicht administratie

Je bewaart je administratie niet alleen voor jezelf, maar ook voor de Belastingdienst. Er geldt vanuit hen namelijk een bewaarplicht van zeven jaar voor jouw administratie. Voor onroerende zaken zoals de huur van een bedrijfspand geldt zelfs een bewaarplicht van tien jaar.

Administratie opzetten als een pro?
Wil je zeker weten dat je je administratie correct opzet én bewaart? Maak dan een account aan. De eerste maand helemaal is MoneyMonk helemaal gratis en daarna profiteer je van onze aantrekkelijke kickstart korting. Dat wordt een vliegende start.
Ontdek MoneyMonk
Esther toont de app

Enthousiast? Ervaar zelf
het gemak van MoneyMonk

Stap nu over van boekhouden in Excel naar ons gebruiksvriendelijke boekhoudprogramma!

De eerste 30 dagen gratis, geen betaalgegevens nodig

Aan het einde van deze pagina nog vragen?

Schakel dan hulp in van onze Support Monks

support@moneymonk.nl

Heb je een vraag over MoneyMonk?
Je kan ons ook e-mailen.

085 30 30 800

Op werkdagen bereikbaar:
9:00 - 12:30 en 13:30 - 17:30
moneymonk-team-photo