Het kabinet verhoogt de lage btw van 6 procent naar 9 procent. Een mandje boodschappen en een fietsreparatie worden duurder voor consumenten, maar hoe ga je daar als ZZP-er goed mee om? Het is belangrijk om je goed voor te bereiden, zodat de administratie ook na de wijziging van het btw-tarief netjes blijft kloppen.
De overheid werkt aan een sociale vlaktaks en heeft daarom besloten om het lage btw-tarief te verhogen. Dat tarief bedraagt nu nog 6 procent, maar zal vanaf 1 januari 2019 9 procent bedragen. Dit tarief geldt voor basisbenodigdheden, zoals voedingsmiddelen, water, alles van de boer en boeken. Ook een bezoek aan de schoonmaker, de kapper of een zwembad valt onder het lage btw-tarief. Lever je als ZZP-er diensten of goederen belast met het lage tarief? Dan dien je vanaf 1 januari komend jaar 9 procent btw in rekening te brengen, in plaats van de 6 procent die je gewend bent.
Van 6 naar 9 procent voor het lage tarief
Stel dat je voor 100 euro aan diensten of producten levert belast met het lage tarief, dan breng je daarvoor nu 106 euro bij de klant in rekening. Het maakt daarbij niet uit of het gaat om een particuliere of een zakelijke klant. Vanaf 1 januari 2019 geldt het nieuwe tarief. Vanaf dat moment breng je 109 euro in rekening, inclusief de btw. Je zal over die omzet 9 euro aan btw moeten afdragen, terwijl dat nu nog 6 euro is.
Dat betekent dat je een hoger bedrag voor je diensten of producten zal moeten rekenen om onder de streep hetzelfde over te houden. En wil je klanten geen hogere bedragen in rekening brengen? Houd er dan rekening mee dat je van het bedrag inclusief btw meer moet afdragen, waardoor je daar zelf minder aan overhoudt.
Verwerken in de administratie
Er zullen dingen veranderen in de administratie, omdat je een nieuw tarief in rekening moet brengen. Simpel gezegd breng je op alle facturen tot en met 31 december 2018 het lage tarief van 6 procent in rekening, mits uw diensten of de goederen die je levert met het lage tarief belast zijn. Facturen vanaf 1 januari 2019 krijgen het hoge tarief. Toch zijn er een paar grijze gebieden, dus we zetten 4 mogelijkheden op een rij:
- Je stuurt in 2018 de offerte, doet het werk in 2018 en wordt in 2018 betaald
Dit is de makkelijkste situatie, omdat je nog niet te maken krijgt met het nieuwe tarief. Je berekent gewoon 6 procent btw in de offerte en op de factuur. De klant betaalt je het factuurbedrag, inclusief het oude lage tarief. - Je stuurt in 2018 de offerte, doet het werk in 2019 en wordt in 2019 betaald
Je stuurt nu een offerte, voor werk in 2019. Vanwege het werk na de invoering van het nieuwe tarief bereken je nu alvast 9 procent btw op de offerte, net als straks op de factuur. De klant betaalt het nieuwe lage btw-tarief van 9 procent. - Je stuurt nu de offerte en weet nog niet wanneer je betaald wordt
Als je nu een offerte stuurt voor werk dat je in 2019 gaat uitvoeren en je nog niet weet wanneer je de betaling ontvangt is het slim om afspraken met de klant te maken. Bereken nu 6 procent btw op de offerte, maar spreek af dat je 9 procent btw berekent op de factuur als de klant in 2019 betaalt. - Je stuurt nu de offerte, wordt in 2018 betaald en doet het werk in 2019
Als je nu de offerte stuurt en daarvoor in 2018 de betaling ontvangt breng je 6 procent btw in rekening. Je kunt het werk vervolgens in 2019 doen, op basis van het oude tarief waarvoor je de betaling voor 31 december 2018 hebt ontvangen.
Automatische btw-berekening en -administratie
Je zal vanaf 1 januari 2019 9 procent btw moeten afdragen over diensten en goederen belast met het lage tarief. Het is belangrijk om deze wijziging te verwerken in de administratie. Op die manier bereken je vanaf het eerste kwartaal van 2019 de juiste bedragen aan btw en blijft de administratie netjes kloppen.
Dag Excel! Hallo MoneyMonk :-)
Probeer MoneyMonk 30 dagen gratis
Start een gratis proefabonnement.
Meer dan 15.000 ondernemers gingen je voor.
MoneyMonk is 9% btw-proof
MoneyMonk is alvast 9% btw-proof, waardoor je daar vanaf 1 januari 2019 automatisch gebruik van kunt maken. Het boekhoudprogramma is alvast ingericht op basis van de bovenstaande 4 mogelijkheden, waardoor je daar zelf niet meer over hoeft na te denken.
Check bij jouw boekhoudprogramma of dat ook het geval is of zorg er bij de boekhouding in bijvoorbeeld Excel voor dat je hier goed van op de hoogte bent. Voorkom op die manier dat je een naheffing krijgt van de Belastingdienst, op het moment dat je te weinig btw afdraagt over de omzet in 2019.