31 mei 2022

Netwerken als (startende) ZZP'er: 20 tips om je zakelijke netwerk te vergroten!

5/5
Dit artikel wordt aangeboden door...
MoneyMonk, hét online boekhoudprogramma voor ZZP’ers
Factureren

Hoe moet je als (startende) zzp’er netwerken? En wat heb je daar eigenlijk aan? Wij leggen je uit hoe je jouw zakelijke netwerk kunt vergroten. Dat levert je namelijk ontzettend veel op.

Een sterk zakelijk netwerk brengt je in contact met potentiële klanten, zorgt voor sterkere (inkoop)relaties en levert je bijvoorbeeld nieuwe inzichten en andere perspectieven op. Bovendien word je er door regelmatig te netwerken steeds beter in, dus gaat het je na verloop van tijd vanzelf makkelijker af.

Wij delen 20 tips om je zakelijke netwerk (als zzp’er) te vergroten. Dus schiet je net uit de startblokken of timmer je al een tijdje aan de weg? Met onze tips vergroot je jouw netwerk en pluk je daar vroeg of laat de vruchten van voor jouw bedrijf.

Waarom zou je zakelijk netwerken?

Zakelijk netwerken levert ontzettend veel voordelen op. Je leert meer anderen kennen, zij leren jou kennen en samen ontdekken jullie de raakvlakken en eventuele mogelijkheden om samen te werken. Bovendien ontwikkel je jouw netwerkvaardigheden, zodat je er in de loop der tijd steeds beter in wordt.

Als je regelmatig zakelijk netwerkt profiteer je in ieder geval van deze drie voordelen:

  • Nieuwe inzichten en andere perspectieven

    Door je zakelijke netwerk (als zzp’er) te vergroten doe je nieuwe inzichten op. Je krijgt andere perspectieven op waar je aan werkt en waar je mee bezig bent, als je daarover met anderen praat. Vraag ze naar hun visie en hun werkwijze. Zelfs als je uit iedere 10 gesprekken maar één nieuw inzicht haalt is het op den duur al zeer de moeite waard.

  • Concrete kennis vanuit andere vakgebieden

    Een netwerk met specialisten vanuit andere vakgebieden helpt je concrete kennis op te doen. Je kunt vragen stellen of ondersteuning en advies zoeken bij iets waar je zelf minder kaas van hebt gegeten. Andersom zal je merken dat ze jou vragen naar jouw vakgebied, zodat je jouw invloedssfeer kunt uitbreiden.

  • Zakelijke relaties en nieuwe klanten

    Ten slotte leer je nieuwe zakelijke relaties kennen. Misschien kun je daar voortaan inkopen, ermee samenwerken of wordt het een nieuwe klant. Als je anderen regelmatig spreekt warmt de onderlinge band op, dus verlagen jullie de drempel om samen te werken of gebruik te maken van elkaars diensten.

Waar kun je naar toe om te netwerken?

Zelfs als je de voordelen van zakelijk netwerken goed kent kan het best lastig zijn om daarmee te starten. Want, waar moet je naar toe? Als zzp’er werk je misschien helemaal zelfstandig, bij je thuis of op kantoor. Hoe pak je dat aan als je geen collega’s hebt om mee te sparren of mee af te spreken? We delen 7 mogelijkheden en tips om jouw zakelijke netwerk te vergroten.

1. Conferenties en symposia

Bezoek bijvoorbeeld regelmatig conferenties en symposia. Ze zijn in de basis bedoeld om kennis te delen, bijvoorbeeld om de ontwikkelingen in jouw vakgebied bij te houden. Tegelijkertijd is er altijd gelegenheid om te netwerken. Gebruik de netwerkborrel na afloop of zorg dat je tussen de sessies door een paar anderen kunt spreken.

Ook andere zzp’ers en ondernemers komen naar conferenties en symposia om te netwerken. Stel je daarvoor open. Neem de tijd voor anderen die je iets vragen. En plan de sessies losjes in, zodat je van je planning kunt afwijken als je een interessante ondernemer of andere relatie tegenkomt die je graag even beter wilt leren kennen.

2. Recepties en businessclubs

Grotere bedrijven houden regelmatig recepties. Ze lanceren een nieuw product of een nieuwe dienst of hebben in andere gevallen wat te vieren. Meld je aan voor de nieuwsbrief van die bedrijven of zorg ervoor dat je in contact blijft met medewerkers die je hiervoor kunnen uitnodigen.

Ben je startende zzp’er en heb je die relaties of ingangen nog niet? Meld je bijvoorbeeld aan voor een businessclub of een ondernemersvereniging. Zij hebben de contacten wel. Bovendien is de kans groot dat andere leden grotere bedrijven hebben of al langer bestaan. Zij organiseren dan de recepties en de andere bijeenkomsten. Jij kunt je daarbij aansluiten. Begin op die manier heel laagdrempelig, gewoon door de anderen beter te leren kennen tijdens de bijeenkomsten. Als jouw bedrijf groeit kun je na verloop van tijd misschien zelf een receptie organiseren of bijdragen aan een bijeenkomst.

3. Workshops en masterclasses

Wil je wel graag netwerken als zzp’er, maar vind je het lastig om zomaar met anderen in gesprek te gaan? Meld je dan aan voor een workshop of een masterclass.

Je kiest dan voor een inhoudelijke sessie, waarin je nieuwe vaardigheden leert of inzichten opdoet. De workshop trekt waarschijnlijk andere ondernemers zoals jij aan. Zij bevinden zich in dezelfde fase van het ondernemerschap. En misschien vinden ze het ook lastig om tijdens andere evenementen te netwerken.

Kies eventueel ook eens voor een workshop of een masterclass die net buiten jouw vakgebied valt. Het helpt je om nieuwe inzichten op te doen en een ander perspectief te kiezen op jouw business. Tegelijkertijd is de kans groot dat je andere ondernemers tegenkomt die zich net buiten jouw vaarwater bevinden. Dat maakt het wel zo interessant om te netwerken. Zorg dat je zoveel mogelijk van de andere deelnemers leert kennen. Gebruik de pauzes tijdens de workshops, net als de momenten vooraf en na afloop waarop je elkaar even kunt spreken.

4. Trainingen, cursussen en opleidingen

Als de workshops en masterclasses bevallen als manier om te netwerken kun je dat ook structureel aanpakken. Volg bijvoorbeeld een training, een cursus of een opleiding. Je leert nieuwe vaardigheden binnen jouw vakgebied (of daarbuiten) en je hebt de kans om andere (startende) ondernemers te leren kennen.

Houd er rekening mee dat die andere ondernemers waarschijnlijk geen klanten of inkooprelaties van je zullen worden. In plaats daarvan breid je jouw netwerk uit met anderen die in een vergelijkbare situatie zitten. Vraag hen naar hun ervaringen en naar de uitdagingen waarmee ze worstelen. Vraag ze ook naar hoe ze daarmee omgaan en welke stappen zij als ondernemer hebben gezet.

Op die manier leer je dubbel tijdens de trainingen, cursussen en opleidingen die je gebruikt om te netwerken. Bovenop de nieuwe vaardigheden leer je ondernemerslessen van anderen, die het net als jij zelf ervaren. Misschien ontstaat er wel een groepje (startende) zzp’ers zoals jij, waarmee je af en toe kunt afspreken om de nieuwe ervaringen met elkaar uit te wisselen.

5. Vrijdagmiddagborrels (VrijMiBo’s)

Zodra het gezelliger wordt (of als je daar op voorhand al meer voor voelt) kun je kiezen voor de vrijdagmiddagborrels om te netwerken. De VrijMiBo is voor veel bedrijven én ondernemers het ideale moment om elkaar beter te leren kennen. Het werk zit erop, omdat het weekend voor de deur staat. Bovendien heb je de afgelopen week waarschijnlijk een aantal leuke (of minder leuke) dingen meegemaakt. Die kun je gebruiken als gespreksstof, waardoor het makkelijker is om met elkaar in gesprek te raken.

Vraag bijvoorbeeld eens na bij klanten waar je voor werkt of ze een vrijdagmiddagborrel houden. Of zoek bij jou in de omgeving naar een informele borrel, waar je ook als zzp’er of zelfstandige kunt aansluiten. En heb je via een training, workshop of op een andere manier andere ondernemers zoals jij leren kennen? Misschien kunnen jullie zelf een laagdrempelige borrel organiseren. Als het gezellig is zal je merken dat zich na verloop van tijd vanzelf meer ondernemers aansluiten. Op die manier leren jullie elkaar beter kennen en breid je jouw zakelijke netwerk op een natuurlijke wijze uit.

6. Via LinkedIn en andere social media

Bovendien kun je ook online aan je zakelijke netwerk bouwen. Dus wil je jouw netwerk vergroten, maar ben je niet zo goed in de bijeenkomsten? Of merk je dat het als zzp’er nog lastig is om je daarbij aan te sluiten, bijvoorbeeld als je net bent gestart? Ook online valt er voldoende te netwerken. Je kunt dat bijvoorbeeld doen via LinkedIn en via andere social media.

Online is het vooral belangrijk om interesse te tonen in anderen. Zorg dat je een account aanmaakt op bijvoorbeeld LinkedIn en dat je jouw profiel zo goed mogelijk invult. Vervolgens zoek je anderen op, om daadwerkelijk contact te maken. Vertrouw er niet zomaar op dat ze jou zullen benaderen.

Gebruik social media om andere bedrijven en andere ondernemers beter te leren kennen. Begin ze te volgen, reageer op hun updates en kom op die manier met ze in gesprek. Zo kun je jouw zakelijke netwerk uitbreiden, ook als je werkt vanuit het buitenland of om een andere reden niet face-to-face met anderen kunt spreken. 

7. In bedrijfsverzamelgebouwen

Ten slotte kun je er om zakelijk te netwerken als zzp’er voor kiezen om te gaan werken in een bedrijfsverzamelgebouw. Misschien voelt het thuis of op je eigen kantoor heel comfortabel. Maar, levert dat de contacten op die voor jou belangrijk zijn? Je sluit jezelf als het ware af, waardoor je moeilijker het contact met anderen aan kunt gaan. In een bedrijfsverzamelgebouw ligt de drempel veel lager.

Uiteraard hoef je niet meteen 5 dagen per week met anderen om je heen te gaan werken. Als jij het prettig vindt om je goed te kunnen concentreren kun je eens starten met 1 dag in de week. Of eventueel met 2 dagen per week. Op die manier balanceer je de momenten voor jezelf met de momenten waarop je makkelijker contact maakt. Je zal merken dat je na een paar weken of maanden een aantal contacten maakt. Leer de andere ondernemers in het bedrijfsverzamelgebouw kennen en vraag hen bijvoorbeeld naar de conferenties, recepties, workshops, trainingen en vrijdagmiddagborrels waar zij naar toe gaan.

11 tips om als zzp’er te netwerken: hoe doe je dat?

Zodra je een gelegenheid hebt gevonden om als zzp’er te gaan netwerken begint het leukste deel. Of het spannendste deel, als je daar weinig ervaring mee hebt. Dus, hoe moet je netwerken als ondernemer? Wij leggen het je uit aan de hand van 11 tips:

  • Stel jezelf een doel

  • Bekijk de (online) gastenlijst

  • Reis er ontspannen naar toe

  • Zorg voor een goede verschijning

  • Stap af op groepjes van 3 anderen

  • Vraag wat de ander doet en speel daarop in

  • Vertel in 1 of 2 zinnen duidelijk wat je doet

  • Denk aan het netwerk achter de ander

  • Houd het (relatief) kort

  • Rond het origineel af

  • Wissel contactgegevens uit

1. Stel jezelf een doel

Bijna alles lukt beter als je daarvoor een duidelijk doel voor ogen hebt. En minstens zo belangrijk, als je een doel kiest dat realistisch is. Bedenk jezelf daarom vooraf wat je van plan bent, als je een kans krijgt om te netwerken.

Spreek bijvoorbeeld met jezelf af dat je tijdens de netwerkbijeenkomst minimaal op één onbekende afstapt. Beperk je tot dat doel, dus stel nog geen voorwaarden aan dat gesprek. Misschien loopt het wat stroef en levert het de eerste keer nog niets op. Dat is helemaal geen probleem, er komen nog kansen genoeg.

En ben je al wat meer ervaren als zzp’er om te netwerken? Stel jezelf dan bijvoorbeeld het doel om de directeur of iemand anders even te spreken. Maak het concreet voor jezelf. Of probeer je vooraf te bedenken wat je uit het gesprek wilt halen, zodat je daar gericht naar toe kunt praten.

2. Bekijk de (online) gastenlijst

Bekijk voordat je naar een netwerkevenement gaat als zzp’er altijd de gastenlijst. Dat geldt voor de lijst met gasten die fysiek aanwezig zijn en ook voor een eventuele online gastenlijst. Misschien kun je de e-mailadressen van andere aanwezigen zien. Probeer alvast te achterhalen wie dat zijn, zodat je ongeveer weet met wie je straks mogelijk staat te kletsen of online praat.

Het is niet nodig om tot op de bodem uit te zoeken wie de anderen zijn en wat ze hebben gedaan. Het helpt je wel om je meteen een klein beetje meer thuis te voelen, omdat je anderen zal ‘herkennen’. Houd er in de gesprekken natuurlijk wel rekening mee dat ze jou misschien nog helemaal niet kennen. Benader ze als onbekende. Tegelijkertijd win je eenvoudig aan een beetje meer zelfvertrouwen, omdat je al voor het netwerkmoment hebt gezien wie de anderen zijn waarmee je straks wellicht even staat te praten.

3. Reis er ontspannen naar toe

Neem goed de tijd voor een netwerkevenement en reis er zoveel mogelijk ontspannen naar toe. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, maar levert enorme winst op.

Heb je om 14:00 uur een netwerkbijeenkomst? Om jouw netwerk als zzp’er zo goed mogelijk uit te breiden zorg je ervoor dat je daar om 13:45 aanwezig bent (of kunt zijn). Het is veel relaxter om voor de deur of om de hoek nog even een kwartiertje te wachten, dan dat je gehaast aankomt. Tijdens dat kwartiertje wachten schieten je misschien nog een paar leuke anekdotes te binnen, omdat je even de tijd hebt om alles te overdenken. Of lees het programma voor die dag nog eens door, zodat je daar naar kunt verwijzen als je straks met iemand spreekt.

Luister daarnaast bijvoorbeeld nog even naar wat muziek waar je rustig van wordt. En zorg dat je voldoende gedronken hebt en wat gegeten hebt. Natuurlijk kun je tijdens de borrel of het evenement wat nemen, maar er is niets zo vervelend als dorst of trek als je probeert contact te maken met anderen.

4. Zorg voor een goede verschijning

Je hoeft geen model te zijn om een goede indruk te maken. Tegelijkertijd is het wel belangrijk om jezelf goed te verzorgen en even na te denken over je verschijning. 

Stem je outfit af op het type bijeenkomst waar je naar toe gaat. Kom liever een beetje overdressed voor de dag dan underdressed. In de meeste gevallen betekent dit dat je als zzp’er of ondernemer kiest voor smart casual of een klein beetje netter. Draag pas casual kleding als je de anderen al beter kent en je weet dat dit gebruikelijk is tijdens de bijeenkomsten die jullie met elkaar hebben.

Zorg er ook tijdens een online meeting voor dat je aandacht besteedt aan jouw uiterlijk. Zorg dat je haar goed zit en trek iets leuks aan, in ieder geval voor het deel waarmee je in beeld bent. Dat maakt een betere indruk dan wanneer het lijkt alsof je net uit bed stapt om toevallig even een meeting mee te pakken.

5. Stap af op groepjes van 3 anderen

Tijdens een face-to-face bijeenkomst zal je soms op anderen af moeten stappen om met elkaar in gesprek te raken. Dat is iets dat veel zzp’ers lastig vinden als ze hun zakelijk netwerk willen vergroten. En sterker nog, het is iets dat überhaupt de meeste mensen lastig vinden als ze anderen willen leren kennen. Stel jezelf wat dat betreft gerust met de gedachte dat anderen herkennen hoe lastig dit kan zijn, dus dat ze je hoe dan ook zullen accepteren in hun gesprek.

Stap bij voorkeur af op een groepje van 3 anderen (of 5, 7, et cetera). Als je twee anderen ziet staan is het risico namelijk groot dat die intensief of diep met elkaar in gesprek zijn. Daar kom je niet zo makkelijk tussen. Een groepje van 3 werkt anders. Daar zijn er meestal twee serieus met elkaar in gesprek. De derde probeert wel aan te haken, maar staat open voor iemand anders die erbij komt staan. Die andere ben jij.

6. Vraag wat de ander doet en speel daarop in

Je kunt jouw netwerk vergroten door vooral zoveel mogelijk anderen te leren kennen. Dat betekent dat het in het begin dus nog niet om jou draait. Zorg ervoor dat je eerst de ander vraagt naar wat hij of zij doet. Of vraag de ander naar wat hij of zij van de training, de bijeenkomst of de gelegenheid vindt.

Laat de ander aan het woord en luister goed naar wat diegene je vertelt. Dat helpt je in de volgende stap namelijk om jouw verhaal daarop aan te passen. Zodra je merkt dat de ander hetzelfde vakgebied heeft kun je daar straks wat specifieker en dieper op ingaan. Als je merkt dat de ander iets heel anders doet wil je dat juist meer algemeen houden dan dat je normaal gesproken doet.

Vraag daarom altijd eerst naar wat de ander doet op het moment dat je wil netwerken. Stem je eigen verhaal erop af en zoek naar een mogelijkheid om door te vragen. Reageer op een open eindje van de ander, om het gesprek op die manier lekker levendig te beginnen en voor jullie allebei leuk te maken.

7. Vertel in 1 of 2 zinnen duidelijk wat je doet

Gun de ander tijdens het zakelijk netwerken vervolgens de mogelijkheid om naar jou te vragen. Als de ander een introductie heeft gegeven en je eventueel hebt doorgevraagd is het een goed moment om wat meer stiltes te laten vallen. De ander zal waarschijnlijk vragen wat jij doet of wat jouw ervaringen tot nu toe zijn.

Vertel in dat geval in 1 of 2 zinnen zo duidelijk mogelijk wat je doet. Of leg in die zinnen uit wat je vindt van de bijeenkomst tot nu toe. Gebruik een paar zinnen, om te voorkomen dat het gesprek te snel stilvalt. Beperk het tegelijkertijd tot die zinnen, om het duidelijk te houden voor de ander die naar je luistert. Houd er rekening mee dat hij of zij jouw branche misschien niet kent, dus dat je in één keer veel informatie verstrekt. Bied na die paar zinnen met informatie even de ruimte om erover na te denken en eventueel door te vragen. Zo krijg je samen een leuk gesprek op gang.

8. Denk aan het netwerk achter de ander

Om jouw zakelijke netwerk als zzp’er te vergroten hoeft het niet met iedereen te ‘klikken’. Toch is het wel de moeite waard om met die ander te spreken, zelfs als je merkt dat jullie waarschijnlijk niets voor elkaar kunnen betekenen.

Houd er namelijk rekening mee dat de ander waarmee je spreekt ook weer een zakelijk netwerk heeft. Dat geldt online en dat geldt face-to-face. Zelfs als de persoon zelf niet zo’n goede match met jou vormt kan de rest van het netwerk wel heel interessant zijn. Stel je wat dat betreft professioneel op, toon interesse en vertel kort en bondig over wat je zelf doet.

Door rekening te houden met het netwerk achter de ander werk je aan jouw vaardigheden om professioneel te netwerken en nieuwe waardevolle relaties op te bouwen. Het is een van de manieren waarop andere ondernemers ervoor zorgen dat ze in verschillende branches en op allerlei niveaus in organisaties hun waardevolle contacten hebben.

9. Houd het (relatief) kort

Gebruik de momenten tussen trainingen, workshops en conferenties door om met anderen te netwerken. En ga bijvoorbeeld naar een vrijdagmiddagborrel of andere momenten waarop je meer ondernemers kunt spreken. Houd de gesprekjes die je met anderen voert het liefst een beetje kort. Voorkom op die manier dat je de hele middag of een groot deel van de avond met één persoon staat te praten. Dat kan namelijk heel gezellig zijn, maar je mist daarmee ook de kans om een aantal andere aanwezigen te leren kennen.

Het is een goed gebruik om de gesprekken die je voert maximaal zo’n 5 tot 10 minuten te laten duren. Op die manier hebben jullie allebei de kans om even te vertellen en daarna naar de ander de luisteren. Vervolgens zoek je weer iemand anders op, om ook die persoon te leren kennen of even gedag te zeggen. Bedenk je tijdens het zakelijk netwerken maar dat een langer gesprek leuk kan zijn, maar er ook toe leidt dat je veel anderen mist. 

10. Rond het origineel af

Anderen herinneren zich de netwerkgesprekken met jou vooral op basis van het begin en het einde. Daarom is het een goed idee om gewoon te vragen naar wat de ander doet of wat hij of zij van het evenement of de bijeenkomst vindt. Daarmee neem je nog weinig risico, dus voorkom je een eventueel ongemakkelijke opening.

Je maakt op die manier bovendien de weg vrij voor een afronding die meer origineel is, en dus nog beter blijft hangen in het geheugen van de ander. Je wilt uiteindelijk contactgegevens uitwisselen, dus het is verstandig om daarop alvast voor te sorteren. Als je dat makkelijk kunt probeer je het gesprek op een leuke manier een draai te geven. Geef bijvoorbeeld aan dat je graag meer wilt weten of wat de ander je vertelt, maar dat je nog een paar anderen wilt spreken. Stel voor om gegevens uit te wisselen, zodat jullie contact kunnen houden.

En heb je een visitekaartje om uit te wisselen? Plaats daarop bijvoorbeeld een QR-code, die de ander kan scannen. Zorg dat na de scan jouw gegevens zichtbaar worden, bijvoorbeeld met een persoonlijke begroeting. Dat is een leuke manier om het origineel te maken, die goed bij de ander blijft hangen.

11. Wissel contactgegevens uit

Wissel uiteindelijk altijd contactgegevens uit als je jouw zakelijk netwerk als zzp’er wilt vergroten. Zorg dat jullie weer contact met elkaar kunnen opnemen. Houd dat in de meeste gevallen gewoon laagdrempelig, bijvoorbeeld door contact te leggen via LinkedIn.

Vraag bij voorkeur de ander of je hem of haar mag toevoegen op LinkedIn. Je hebt dan namelijk de kans om jouw uitnodiging aan die ander te voorzien van een kort bericht. Vertel daarin waar en wanneer jullie elkaar hebben gesproken. En probeer te refereren aan wat de ander vertelde. Op die manier zorg je voor een warm contact, zodat je zowel online als tijdens een volgende bijeenkomst een vervolg kunt geven.

Alternatief netwerken: twee extra mogelijkheden

Ben je als zzp’er of startende ondernemer niet zo goed in het traditionele netwerken? Of vind je dat nog lastig nu je net begonnen bent? Er zijn een paar alternatieven beschikbaar. Je kunt dan wel bouwen aan een groter zakelijk netwerk, zonder dat je meteen het gesprek met anderen hoeft aan te gaan. Dit zijn twee alternatieve mogelijkheden om zakelijk te netwerken:

  • Publiceer waardevolle content

  • Laat jouw netwerk voor je werken

1. Publiceer waardevolle content

Netwerken wordt een stuk makkelijker als jullie samen iets hebben om over te praten. Gebruik bijvoorbeeld de vakkennis die je hebt, door dat te delen in waardevolle content. Begin een eigen blog of meld je aan bij een (online) vakblad. Geef aan dat je graag een verhaal zou publiceren over een trend in de markt, iets dat jou bezighoudt of een nieuwe ontwikkeling waar je veel van verwacht.

Je kunt dan spreken over de inhoud, waarmee je vakgenoten stimuleert om daarover te lezen en er eventueel op te reageren. Als je jouw stuk eindigt met een vraag of een andere oproep tot actie is de kans groot dat het nieuwe contacten oplevert. Je kunt het met hen hebben over je vakgebied, waardoor dat waarschijnlijk makkelijker praat. Als je vaker waardevolle content publiceert bouw je bovendien aan jouw (online) autoriteit, dus wordt het netwerken daarna vanzelf makkelijker.

2. Laat jouw netwerk voor je werken

Ten slotte kun je netwerken als zzp’er door jouw netwerk voor je te laten werken. Als je goed bent in het vak dat je uitoefent worden jouw klanten uiteindelijk ambassadeurs. Zorg ervoor dat ze zo tevreden over je zijn dat ze dat graag met anderen willen delen. Vraag naar hun behoeften, lever op wat ze van je vragen en ga daarin als het even kan nog een stap verder. Bied een bijzondere service en laat blijken dat je er alles aan doet om het beste op te leveren.

Je maakt de kans daarmee een stuk groter dat anderen over je beginnen te praten, bijvoorbeeld met hun relaties. Op die manier bouw je aan een zakelijk netwerk, zonder dat je daar zelf actief mee aan de slag hoeft. Vervolgens is de kans groot dat meer anderen jou zullen benaderen. Dat maakt het makkelijker om met ze in gesprek te gaan en zo indirect te bouwen aan een groter zakelijk netwerk voor jou als (startende) zzp’er of ondernemer.

Starten als ZZP'er?
Probeer MoneyMonk 30 dagen gratis
Ontdek MoneyMonk
Esther toont de app

Enthousiast? Ervaar zelf
het gemak van MoneyMonk

Stap nu over van boekhouden in Excel naar ons gebruiksvriendelijke boekhoudprogramma!

De eerste 30 dagen gratis, geen betaalgegevens nodig

Aan het einde van deze pagina nog vragen?

Schakel dan hulp in van onze Support Monks

support@moneymonk.nl

Heb je een vraag over MoneyMonk?
Je kan ons ook e-mailen.

085 30 30 800

Op werkdagen bereikbaar:
9:00 - 12:30 en 13:30 - 17:30
moneymonk-team-photo