Het bleef toch kriebelen
Zijn ondernemerschap kent twee fasen. Zo begon Wilfred Chevalking in 2004 een webdesign bedrijf. Dit deed hij naast zijn baan als onderwijzer op de basisschool. ‘Het was een tijdelijke onderneming omdat ik in 2006 een vaste baan in het onderwijs kreeg aangeboden’. Toch bleef het altijd bij hem kriebelen om weer zelfstandig te worden en daarom besloot hij in 2009 zijn huidige fotostudio op te richten, namelijk Studio Chevalking. ‘Geleidelijk groeide mijn onderneming en vanaf 2011 ben ik hier fulltime mee bezig. Mijn motivatie is altijd de vrijheid en flexibiliteit geweest en iets te zien groeien waar je zelf al je inzet in stopt’.
Het effect van zijn onderneming op zijn klanten zien, vindt hij het mooiste wat er is. ‘Hoe mooi is het als jouw product je klanten inspiratie geeft, inzichten oplevert en bijdraagt aan een heldere verbeelding voor zijn/haar bedrijf’. Daarnaast is het bedenken en uitvoeren van beeldende concepten een grote drijfveer voor hem. Hij vertelde ons dat hij altijd in beelden en verhalen denkt. Dat zal hij altijd zo blijven doen, in alles wat hij doet. ‘Als het verhaal ontbreekt, voelt het voor mij ook leeg’.
Dat is echt magisch!
Zo probeert hij ook altijd het verhaal van de ochtendglorie op de foto te krijgen. Al helemaal op reis kan hij zich hierin helemaal verliezen. Een zware tocht lopen met zijn tent op zijn rug, om vervolgens het verhaal vast te leggen waar hij thuis nog lang van kan blijven genieten. ‘Dat is echt magisch!… de foto’s krijgen een dimensie die ongekend is. Je verlangt achter je computer dan gewoon weer terug naar die tocht, die moeite, dat moois…’.
Deze moeite en passie stopt hij ook in alle klussen die hij voor zijn klanten uitvoert. Zo geniet hij van de samenwerking met de mensen om zich heen, hun verhalen te horen en daar dan invulling aan te geven. ‘Ieder mens heeft zijn eigen verhaal en als ik daar een passende plaat van kan maken, dan ben ik gelukkig!’. Deze verhalen kunnen uiteenlopen van sporters tot aan ondernemers of portretten in passende contexten - zolang de mens maar centraal staat. Een foto is voor hem al helemaal perfect als het esthetisch klopt en dus ook nog een sterk verhaal oproept. ‘Is dit verhaal dan ook nog eens van grote betekenis in de maatschappij of voor een bedrijf of persoon? Dan heb je mijns inziens het hoogste niveau in fotografie behaald!’.
Toch valt het hem op dat zijn foto’s hem kunnen ontstijgen. ‘Ik kan enorm kritisch kijken naar foto’s, maar toch zie ik een groot effect ervan in de omgeving die er vaak veel bij beleven’. Dit is dan ook precies de reden waarom hij soms wat zachter is in zijn beoordeling over fotografie. ‘De emotie van een plaat kan de imperfecties overstijgen. Het gaat om veel meer dan mijn eigen beoordeling. Het draait om mijn klant én zijn verhaal’.
Het gevoel ervaren in één blik
Zijn ideale zakelijke opdrachtgever is een gepassioneerde ondernemer die zichzelf met sterk beeldmateriaal op de markt wil zetten. ‘Doordachte platen waarbij de kijker het gevoel van de onderneming kan ervaren in één blik’. Dit is soms lastig, maar hij blijft altijd gemotiveerd om het einddoel te behalen. ‘Goed samenwerken met je klanten is heel belangrijk om tot een top resultaat te komen, deze passie geeft echt een klik!’.
Naast zakelijke klanten heeft hij ook particulieren als klant. Naast zijn eigen werk en opdrachten, geeft hij namelijk ook cursussen. ‘Hiermee begon ik in 2011 in de fotostudio (stiekem toch weer een beetje het onderwijs in :-P)’. Hij houdt ervan om mensen die beginnen en het voor de fun doen, mee te nemen en ze te laten zien wat ze zelf allemaal kunnen bereiken met fotografie. ‘Ik heb al veel mensen zien beginnen en uiteindelijk is het voor iedereen mogelijk om zelfstandig te leren fotograferen!’. De ideale klant voor zijn fotocursussen is een beginner, een stuntelaar, een liefhebber van fotografie die coaching en les nodig heeft om het onder de knie te krijgen. ‘Ik herken mij ook hierin, dat was ik zelf namelijk ook en dat maakt het ook zo leuk om die klanten te helpen, ik weet hoe waardevol het is als je stappen maakt’.
Al begon hij als een stuntelaar, op fotografisch vlak heeft hij al enorm veel mogen doen! Zo heeft hij covers mogen schieten voor verschillende magazines en heeft hij ook de inhoud van een catalogus mogen uitdenken en maken. Hij vindt het totaal niet erg dat hij als een stuntelaar begonnen is vertelde hij. ‘De praktijk is een harde leerschool! Je gaat fouten maken, maar je ontdekt ook weer genoeg nieuwe dingen. Ik heb altijd genoten van dit proces!’ Zijn onderwijs skills komen hem goed van pas tijdens de cursussen die hij heeft. Lesgeven ansich is natuurlijk al een vak apart, maar juist de combinatie van het geven van de theorie en het zelf uitvoeren in de praktijk, vindt hij de ideale combinatie!
Hij heeft van kinds af aan al eigenschappen die typerend zijn voor een ondernemer, namelijk creatief, actief en wendbaar. ‘Ik was altijd al wel een ondernemend ventje. Zo wilde ik als tiener boompjes kweken om te verkopen, of klusjes doen bij mijn zus en zwager om geld te verdienen’. Als toppunt besloot hij op zijn 16e om met zijn opleiding te stoppen, omdat hij het absoluut niet meer wilde doen. ‘Ik had al een compleet nieuwe route bedacht, die uiteindelijk toch anders bleek te gaan dan mijn planning was… mijn ouders wisten op zo’n moment weinig raad met mij, maar ik wist toen precies waar ik heen wilde en wat ik moest doen’.
Genieten is het belangrijkste
Hij vindt dan ook altijd het allerbelangrijkste dat hij geniet van wat hij doet. Als hij er niet van kan genieten, dan moet hij ervoor zorgen dat hij wel weer die kant op gaat. ‘Ik denk dat dit voor iedereen geldt, maar als ondernemer zal niemand je aansturen en moet je dus een sterke innerlijke motivatie hebben’.
Hij begrijpt ook wel dat ondernemen niet altijd zo romantisch is. Er zijn ook zeker tijden dat het gewoon bikkelen en doorzetten is. Vooral nu in deze corona crisis beseft hij maar weer al te goed dat je ook zakelijk kwetsbaar bent. ‘Dit heb ik altijd al geweten, maar nu nogmaals eens moeten ervaren. Ik heb al verschillende crisissen gezien en meegemaakt, maar deze is wel echt het meest pittigst’. Het lastigste vindt hij dat mensen wat terughoudender worden en dat maakt het dat je je inkomen ziet wegvallen. ‘Je kunt dan gaan twijfelen aan jezelf, maar het belangrijkste is dan juist om je doel vast te houden! Er zijn in de crisis namelijk altijd wel weer lichtpuntjes en een crisis kan je ook heel veel leren als je er open voor staat’.
Verder vindt hij het belangrijk om ook flexibel te zijn en je bedrijf bij te sturen op de situatie. ‘Wat altijd werkte kan nu ineens niet meer werken en dus zal je daarop moeten anticiperen. Ik denk dat deze crisis ook het ondernemen voor altijd zal veranderen’. Hij vindt het ongekend wat nu gebeurt zo tijdens de corona crisis, maar toch heeft hij het geloof dat dit zal bijdragen aan een betere toekomst!
Deze flexibiliteit raadt hij ook aan startende ondernemers aan. ‘Het kan soms een tijdje duren voordat je product/dienst/onderneming fatsoenlijk op gang komt, maar als je je hart volgt en volle inzet geeft dan zal je er uiteindelijk gaan komen. Houdt niet vast aan één concept, maar stel bij als je merkt dat iets anders beter werkt of dat het je meer plezier geeft’. Zo zal je volgens hem groeien met je onderneming door de jaren heen en zal je uiteindelijk de vrijheid van het ondernemen gaan ervaren. Dat is het mooiste van het zijn van een zzp’er!
Meer over Wilfred weten? Check zijn website PS: Wil jij ook jouw verhaal delen? Stuur een mailtje naar: esther@moneymonk.nl