‘ben slim, kies stom!’
“@steurtje; STeur Online Media. ‘STOM’. Schitterend.” Dit was de tweet van Domien Verschuuren, toen nog actief bij 3FM, tegenwoordig de ‘middagjock bij Qmusic. Eric Steur had een oproep gedaan voor suggesties voor bedrijfsnamen. “De naam ‘STOM!’ is het uiteindelijk geworden met als pay-off ‘ben slim, kies stom!”. De reacties die hij op zijn bedrijfsnaam krijgt, zijn nog altijd heel erg leuk en positief.
Net voor deze oproep, in augustus 2013, is hij in het diepe gesprongen als ZZP’er. “Na jaren ‘voor een baas’ gewerkt te hebben en (te) veel tijd kwijt te zijn aan reizen, vergaderen en andere (vaak nutteloze) tijdrovende werkzaamheden, vond ik het tijd worden om voor mezelf te beginnen”. Werk combineren met een gezin als zelfstandig ondernemer vindt hij veel comfortabeler dan toen hij nog in loondienst zat. Dus spijt van beslissing heeft hij zeker niet, want de flexibiliteit, zelfstandigheid en de vrijheid die hij nu ervaart vindt hij heerlijk.
‘Wees niet bang’
“De onzekerheid of angst die je soms hebt over het behalen van wel of geen omzet, weegt voor mij niet op tegen de zekerheid van flexibiliteit, zelfstandigheid en de vrijheid die ik heb. Want daar ben je ondernemer voor toch?”. Toch heeft hij één belangrijk doel voor zichzelf opgesteld die hem altijd wel pushed om te komen tot het behalen van voldoende omzet, namelijk: fijn kunnen leven met zijn gezin, zodat ze altijd de dingen kunnen doen die ze graag willen doen. “Wees dus als ondernemer niet bang om zo nu en dan toch een klus te doen die je misschien minder tof vindt. Uiteindelijk moet er natuurlijk ook gewoon brood op de plank komen”.
Eric wordt enorm gemotiveerd door klussen waarbij hij samen met de opdrachtgever in een korte tijd tot iets moois kan komen. “Vooral projecten die goed zichtbaar zijn en die groot publiek aanspreken vind ik heel tof! Geef mij maar een last minute spoedje en ik bijt me erin vast”.
Ook heeft hij klussen die al jarenlang doorlopen, zo heeft hij in zijn beginjaren de basis mogen leggen voor het online platform ‘IkPas’. Dit is een platform dat mensen helpt met het minderen van alcoholgebruik. “Toen nog een houtje-touwtje-aan-elkaar-geknoopte website met enkele honderden deelnemers, tegenwoordig een grote landelijke campagne waar ik zijdelings nog altijd bij betrokken ben”. Daarnaast is hij nog actief betrokken bij het Spoorpark, het grootste burgerinitiatief van de Benelux. Hier onderhoudt hij met veel plezier de website, e-mail marketing en social media en is hij ‘campingbaas’ van de door hem in 2014 opgerichte Stadscamping Tilburg.
‘Creatief én een doener i.p.v. een cijferfetisjist!’
De ideale klant is voor hem een klant die weet wat hij wil, duidelijk is in de communicatie en hem kaders geeft waarbinnen hij aan de slag kan gaan met zijn creativiteit. Onder andere door zijn creativiteit doet hij nu totaal iets anders dan waarvoor hij gestudeerd heeft. Hij vertelde ons dan ook: “Ik heb HEAO Bedrijfseconomie gedaan, maar ben eigenlijk veel te creatief én een doener i.p.v. een cijferfetisjist”.
Je merkt aan zijn perfecte werkdag eigenlijk ook wel dat hij toch meer een doener is. Zo begint hij de ochtend het liefst met een verse croissant met roomboter en jonge kaas, en fietst hij het met zijn laptop richting de stad om daar een paar uurtjes te werken. “Het liefst nog op een vrijdag! ’s Ochtends opstarten bij Stoom 013, een tof koffietentje in de Tilburgse Spoorzone, dan een paar uur werken in de mooiste bibliotheek van de wereld (de LocHal) en dan ’s middags afsluiten bij de Spaarbank met een lekker speciaalbiertje!”.
In deze tijd met corona is het natuurlijk wel een stuk lastiger om zo’n perfecte werkdag te hebben. Desondanks heeft hij nu een mooi werkplekje gecreëerd achter zijn huis in het sfeervol ingerichte kantoor/mancave met platenspeler, koelkast en dartbord.
Meer over Eric weten? Check zijn website PS: Wil jij ook jouw verhaal delen? Stuur een mailtje naar: lyanne@moneymonk.nl