‘Kom op, vooruit!’
‘Ik wilde graag mijn eigen koers varen en dingen doen waar ik écht blij van werd en word’ Om deze reden heeft Jolande in 2006 haar stoutste schoenen aangetrokken en is ze als zelfstandige begonnen als grafisch ontwerper. Een beslissing waar ze nog geen milliseconde spijt van gehad heeft. Inmiddels is ze ook nog gecertificeerd als merkspecialist en merkstrateeg.
‘Ik krijg vaak de vraag waar de naam ‘Dai Dai Design’ vandaan komt. In het Italiaans betekent ‘dai dai!’ zoiets als ‘kom op, vooruit!’. Dat is wat haar betreft een aanmoediging voor haar opdrachtgevers - en ook voor haarzelf. Daarnaast is het een persoonlijk eerbetoon aan Italië, waar ze met veel plezier heeft gewoond.
Deze aanmoediging in haar bedrijfsnaam helpt haar te ondernemen met energie. Hoewel een deel van haar werk uitvoerend is, wordt ze vooral blij wanneer ze wordt gevraagd om haar denk- en advieswerk in te zetten. ‘Ik wil graag echt iets toevoegen voor mijn opdrachtgevers’. Daarom werkt ze graag samen met andere ondernemers. Met één van hen heeft ze nog een ander bedrijf: Brainy Branding. ‘We helpen scale-ups verder met hun merk. Scale-ups zitten vaak in een soort puberteit. Die woelige fase vind ik erg leuk’. Haar doel is op dit moment om Brainy Branding te laten groeien. ‘Het plan is om komend jaar vier grote rebranding projecten te doen. Daar ligt de focus op’.
‘Zo onderneem ik’
De perfecte werkdag begint voor haar met een straffe espresso om goed wakker te kunnen worden. Waarna ze altijd enthousiast begroet wordt door haar viervoeter Vito alsof ze op wereldreis geweest is. ‘De begroeting is alleen nog wel op ooghoogte, om precies te zijn (daar werken we nog aan ;-P)’. Met deze goede bak koffie en de enthousiaste begroeting komt ze al een heel eind de dag door, en dan nog eens aan de gang gaan met een toffe workshop met een leuke opdrachtgever, dat maakt haar werkdag al helemaal perfect.
Haar ideale opdrachtgever is druk bezig met het bouwen van het bedrijf, maar is door de waan van de dag het merk een beetje uit het oog verloren. ‘Met zo’n bedrijf ga ik graag aan de slag!’. Waar ze helemaal blij mee is in deze rare 'corona' tijd, zijn haar trouwe opdrachtgevers. ‘Ik ervaar nu hoe handig het is om spreiding te hebben in je type opdrachtgever’. Dit is dan ook één van de tips die ze een (startende) ondernemer wil meegeven. ‘Doe vooral waar je goed in bent. Besteed uit waar je moeite mee hebt. In mijn geval is dat administratie. In MoneyMonk doe ik heel veel zelf hoor, maar ik ben heel blij dat mijn administratie-advieskantoor een oogje in het zeil houdt’.
Jolande denkt fijn mee en prettig tegen, krijgt ze vaak te horen van haar opdrachtgevers. Het echte klassieke beeld van ondernemer zijn heeft ze niet, dus al vanaf kinds af aan op een kleedje speelgoed verkopen tijdens een vrijmarkt: ‘nee, dat ben ik zeker niet, laat mij maar lekker merken bouwen!’
Meer over Jolande weten? Check haar website PS: Wil jij ook jouw verhaal delen? Stuur een mailtje naar: lyanne@moneymonk.nl