8 september 2021

Veel ZZP’ers hebben de afgelopen jaren flink geklaagd over de publieke functie van hun btw-nummer. En terecht! Waarom? Nou heel simpel. Voor Eenmanszaken bestaat het oude btw-nummer voor het grootste gedeelte uit het bsn-nummer van de ondernemer.
NL + BSN-nummer + B01 resulteerde in het btw-nummer: ‘NL123456789B01’
Identiteitsfraude komt helaas steeds meer voor. Je BSN-nummer publiekelijk en verplicht uitdragen was veel ZZP’ers daarom dan ook een doorn in het oog!

Politiek besluit over btw-nummer van Eenmanszaken

Het heeft even geduurd voordat de politiek ook inzag dat het publiekelijk uitdragen van het BSN-nummer van de ondernemer erg fraudegevoelig en daarmee dus niet wenselijk is.

Belastingdienst en een nieuw Btw-identificatienummer

De Belastingdienst staat niet bepaald bekend met de implementatie van technische hoogstandjes. Eind oktober heeft de Belastingdienst betrokken ondernemers per brief geïnformeerd over de wijzigingen die ingaan per 1 januari 2020 met betrekking tot het nieuwe btw-nummer.

Onze ervaring leert dat ondernemers toch met veel vragen zitten. In dit artikel zetten we de belangrijkste zaken voor jou op een rij. Er zijn tal van begrippen maar wat is nu wat?

Oude situatie

Btw-nummer

Dit is het oude btw-nummer zoals je dat als ondernemer gewend was:
NL + BSN-nummer + B01 resulteerde in het btw-nummer: ‘NL123456789B01’
Vanaf 1 januari 2020 gebruik je het oude btw-nummer niet meer.

Nieuwe situatie

Omzetbelastingnummer: Uitsluitend voor communicatie met de Belastingdienst.

Je oude btw-nummer zonder de landcode (NL) wordt straks je Omzetbelastingnummer ‘123456789B01’. Dit Omzetbelastingnummer gebruik je als ondernemer uitsluitend voor je communicatie met de Belastingdienst, dus bij het doen van je btw-aangifte. De belastingdienst herkent jou als ondernemer immers aan je ‘BSN-nummer’.

Let op: het Omzetbelastingnummer en/of oude Btw-nummer gebruik je dus niet meer voor externe communicatie!

Btw-identificatienummer (Btw-id): uitsluitend voor externe communicatie

Het Btw-identificatienummer of btw-id is het nieuwe nummer dat je van de Belastingdienst hebt ontvangen. Dit nummer gebruik je als ondernemer voor als je externe communicatie zoals: je uitgaande facturen, je website, je briefpapier etc etc. Op die manier is er geen link meer te leggen naar je BSN-nummer.

Met de inwerkingtreding van deze nieuwe wijziging zijn met name de nieuwe ondernemers écht geholpen. Leuk dat we dit ook doorvoeren voor bestaande ondernemers maar die hebben in het verleden al hun BSN-nummer gecommuniceerd op facturen, hun website en briefpapier. Oké eerlijk is eerlijk het risico wordt natuurlijk wel een stuk kleiner door niet meer je BSN-nummer te communiceren.

Tip: maak voor half december een reminder in je agenda om deze wijzigingen op tijd door te voeren. Denk daarbij aan je boekhoudprogramma, je uitgaande facturen, je fysieke briefpapier, visitekaartjes, website etc etc.

In MoneyMonk wordt eind december een nieuw veld toegevoegd in de 'Administratie instellingen' waar het mogelijk is om het nieuwe Btw-identificatienummer in te voeren. Vanaf 1 januari wordt dit nieuwe nummer dan opgenomen in je verkoopfacturen.

Heb je toch nog vragen over het btw-nummer, btw-id of omzetbelastingnummer? Neem dan gerust contact met ons op. We helpen je graag op weg!

Esther toont de app

Enthousiast? Ervaar zelf
het gemak van MoneyMonk

Stap nu over van boekhouden in Excel naar ons gebruiksvriendelijke boekhoudprogramma!

De eerste 30 dagen gratis, geen betaalgegevens nodig

Aan het einde van deze pagina nog vragen?

Schakel dan hulp in van onze Support Monks

support@moneymonk.nl

Heb je een vraag over MoneyMonk?
Je kan ons ook e-mailen.

085 30 30 800

Op werkdagen bereikbaar:
9:00 - 12:30 en 13:30 - 17:30
moneymonk-team-photo