De 12 beste boeken voor ZZP’ers om door te groeien
Wat zijn de beste boeken waarmee jij als ZZP’er of andere ondernemer kunt groeien? Dat hangt er natuurlijk vanaf wie je het vraagt, wat je precies zoekt en in welke business of branche je actief bent. En omdat dit het best lastig maakt om de absolute top aan te wijzen, verdelen we het gewoon in verschillende categorieën. Op die manier presenteren we je de beste boeken dóór succesvolle ondernemers, van wie je dus veel kunt leren. En in de boeken vóór ondernemers, met handige lessen waar je meteen mee aan de slag kunt.
Verder zetten we de top-3 boeken op een rij die andere ondernemers lezen, net als de boeken die andere topondernemers jou absoluut aanraden. Zo heb je in 2021 in ieder geval voor iedere maand een mooi nieuw boek op je lijstje staan, of kies je zelf voor de categorie waar jij je het meest bij thuis voelt. Of niet natuurlijk, want juist in de boeken die je misschien zelf niet meteen zou kiezen staan vaak de meest interessante inzichten.
Dus wil jij in 2021 méér boeken gaan lezen en ben je daarvoor op zoek naar nieuwe inspiratie? Met onze 4x 3 boeken vóór en dóór ondernemers weet je zeker dat jij voorlopig vooruit kunt.
3 boeken dóór succesvolle ondernemers
Benieuwd welke boeken je móet lezen als je het graag direct van andere topondernemers wilt leren? Er is haast geen echte topondernemer die geen biografie heeft. Toch haal je niet overal even makkelijk de lessen uit, dus daar helpen we je graag een handje bij. Wat kun je bijvoorbeeld leren van de man die Nike oprichtte? En hoe laat Elon Musk zien hoe je de grootste bedrijven ter wereld bouwt door ondanks alles door te blijven gaan? Met Alibaba laat Jack Ma zien dat er nog altijd ruimte is voor nieuwe grootmachten, als je maar goed nadenkt over waar behoefte aan is en hoe je dat goed moet inrichten.
Met deze 3 boeken dóór succesvolle ondernemers leer je het direct van de meesters zelf. Of kun jij je helemaal onderdompelen in het ultieme ondernemerschap, om daar als ZZP’er wellicht een aantal lessen uit te trekken:
- Shoe Dog
- Elon Musk
- Alibaba
1. Shoe Dog
Nike heette oorspronkelijk helemaal geen Nike en het bedrijf heeft enorme tegenslagen te verwerken gehad voordat het succesvol werd. De schoenen uit Japan waren echt niet meteen een hit en oprichter Phil Knight werd behoorlijk tegengezeten door zelfs de mensen die heel dichtbij hem stonden.
In het boek lees je over deze founder en hoe hij begon met de verkoop van de eerste paren schoenen. Het was niet minder dan een bijbaantje, ook al deed hij er alles aan om te groeien en een breder bereik te creëren. Er werden deals gesloten en hij werd belazerd, waarna hij doorzette door het gewoon weer helemaal opnieuw op te bouwen.
Phil Knight had een heel duidelijke missie voor ogen, en besloot daarvoor al vroeg samen te werken met (top)sporters. Hij betrok ze bij de ontwikkeling en kreeg het op die manier voor elkaar om steeds uit de as te herrijzen en door te gaan. Het boek lees als een trein, door op een geweldige manier te vertellen over het ontstaan van een van de meest bekende merken ter wereld.
De geschiedenis van Nike is bepaald geen vlekkeloos succesverhaal. Dat maakt het een boek waar je ook als ZZP’er ontzettend veel lessen uit kunt trekken. Het gaat over ondernemerschap en marketing, over doorzettingsvermogen en over de manier waarop je afspraken maakt met anderen, doorzet als ze erop terugkomen en de juiste mensen om je heen verzamelt. Er zit ontzettend veel in, dus het is absoluut een boek om misschien wel meerdere keren te lezen.
2. Elon Musk
Is Elon Musk de allergrootste ondernemer en denker van deze tijd? Misschien wel, al verklaren anderen hem om dezelfde redenen simpelweg voor gek. De man heeft met Tesla de auto’s waarin we rijden voorgoed veranderd en stuurt met SpaceX heuse raketten de ruimte in. Het zijn prestaties die rechtstreeks uit een jongensboek lijken te komen, en zo leest dan ook een groot deel van zijn biografie.
Het brein van Musk valt haast niet te ontrafelen, al doet schrijver Ashlee Vance in dit boek een dappere poging om het toch voor elkaar te krijgen. Het beschrijft hoe Musk keihard werkt, gaat tot het absolute uiterste en minstens hetzelfde verwacht van iedereen die met of voor hem werkt. Hij heeft een snoeiharde managementstijl, waarmee hij het voor elkaar krijgt om zijn ideeën tot grootste projecten uit te laten groeien.
Musk neemt geen genoegen met een miljoenenbedrijf, en laat zien hoe je eigenhandig een miljardenorganisatie opbouwt. Het is een inspirerend en tegelijkertijd verbazingwekkend verhaal, dat bovendien nog iedere dag voortduurt. Zijn bedrijven blijven de wereld doorlopend veranderen, waarmee hij voor velen geldt als de allergrootste inspiratie op het gebied van ondernemen.
Tip: ben je bovendien benieuwd naar een Nederlandse variant van zo’n inspirerend verhaal? Het is minder groots, meeslepend en niet zo snoeihard als dat van Musk, maar ook de achtergrond van Michiel Muller is een absolute aanrader. In zijn gelijknamige biografie wordt uitgewerkt hoe hij Tango en Routemobiel opzette en succesvol verkocht. Hij toont ondernemerschap en strategisch denken, waarmee hij on-Nederlandse prestaties boekt en complete markten op z’n kop zet. Ook met online supermarkt Picnic laat hij dat weer zien, al staat dat helaas nog niet beschreven in het boek dat eerder uitkwam.
3. Alibaba
Alibaba bleef in Nederland relatief lang onder de radar en dat geldt des te meer voor oprichter Jack Ma. En dat is opvallend, zowel vanwege zijn bedrijf als zijn voorkomen. Hij bouwde in relatief korte tijd het grootste internetbedrijf ter wereld op, waarmee hij inmiddels ook klanten in Nederland op enorme schaal bereikt. Bovendien is hij zelf een bijzonder opvallende verschijning, die alleen al daarmee regelmatig de aandacht zou moeten trekken.
Jack Ma is een bijzondere ondernemer, die strategisch denkt zoals haast niemand anders dat voor elkaar krijgt. Hij gebruikt een stijl die wordt vergelijken met Martial Arts, zoals we dat in Nederland en in heel de Westerse wereld eigenlijk niet zo goed kennen. Het blijkt de sleutel tot succes in de Chinese internetwereld, waar en passant een bijzonder inkijkje in wordt gegeven.
De wereld waarin Alibaba zich begeeft en die het deels zelf heeft gecreëerd is moeilijk te vergelijken met de Nederlandse, Europese en bredere Westerse situatie. Dat maakt het des te meer inspirerend dat Ma erin is geslaagd om zo’n bedrijf op te bouwen en daarmee succes op succes te stapelen.
Het boek gaat over inspiratie en het strategische denkproces van de succesvolle ondernemer. Daarnaast is er ruimte voor het strategisch falen van Westerse bedrijven, de politieke gevechten met de Chinese overheid en wat dat betekent voor zowel de productiviteit als de enorme wilskracht om het toch voor elkaar te krijgen.
In het boek wordt uit de doeken gedaan hoe Jack Ma een bedrijf opbouwde en iedereen om hem heen steeds meerdere stappen voor is. Dat geldt voornamelijk ten opzichte van de Westerse concurrenten, die zijn visie en denkwijze nauwelijks bij lijken te kunnen houden.
3 boeken vóór ZZP’ers en ondernemers
Zoek je als ZZP’er naar een boek waar je meteen mee aan de slag kunt? Als je zin hebt om aan de slag te gaan werkt er niets zo fijn als nieuwe inspiratie. Dus zoek je naar nieuwe technieken, naar een andere aanpak of een mindset die je op weg kan helpen? Wij zetten 3 boeken op een rij, speciaal vóór ZZP’ers en ondernemers. Dus wil je het vanaf morgen heel anders aan gaan pakken? Deze boeken gaan je daar zeker bij helpen:
- Maak ze gek!
- Start with Why
- Profit First
1. Maak ze gek!
Pak je markeerstift er maar vast bij, want die ga je nodig hebben als je het boek van Aartjan van Erkel leest. In Maak ze gek! doet hij uit de doeken hoe hij het voor elkaar krijgt om te bouwen aan een structureel groeiende klantenkring, die hij op een razendslimme manier bedient van alles waar ze onbewust behoefte aan heeft.
Het boek geldt als de absolute online marketing-bijbel voor tal van marketeers en ondernemers. Het was met afstand het best verkochte managementboek toen het uitkwam en geldt nog steeds als verplichte kost voor bijna iedereen die met marketing aan de slag wil.
In het boek lees je over de geheime formule om écht op te vallen met je online marketing. Dus zoek je naar een manier om zonder veel budget toch een grote impact te maken? Aartjan van Erkel doet het uit de doeken, door je te leren hoe jij je kunt onderscheiden. Het is misschien wel de belangrijkste eigenschap van succesvolle marketing, in een landschap waarin ook jouw klanten dagelijks om de oren worden geslagen met van alles en nog wat.
Dus wil je weten hoe je klanten kunt overtuigen via het onderbewuste en hoe je die kennis bijvoorbeeld gebruikt in een nieuwsbrief die je schrijft? Of wil je weten hoe je meer likes, tweets en shares naar jou of naar je bedrijf toe kunt halen? Het boek is een geweldige keuze om meteen mee aan de slag te gaan, dankzij de tips waarmee je heel de maand of zelfs een jaar zou kunnen vullen.
2. Start with Why
Een van de klassieke boeken voor ondernemers die willen groeien is Start with Why van Simon Sinek. Het boek is bovendien vertaald en beschikbaar als Begin met het Waarom. Het is een boek voor ZZP’ers en andere ondernemers, waarin je leert waarom het belangrijk is om het wat en hoe van je bedrijf niet te veel op de voorgrond te stellen. Je hebt misschien de neiging om vooral te vertellen wat je doet en hoe je dat aanpakt. Veel waardevolle is te vertellen waarom je dat doet.
Organisaties die beginnen met het waarom blijken succesvoller, invloedrijker en bovendien innovatiever te zijn. Simon Sinek laat zien dat organisaties zelfs met verschillende leiderschapsstijlen ontzettend veel baat hebben bij deze aanpak, waarvoor je bovendien de praktische handvatten krijgt. Het voorkomt bijvoorbeeld dat je ondersneeuwt in de waan van de dag, door heel duidelijk voor ogen te houden waarom je het allemaal doet.
Tip: benieuwd of dit boek iets voor je is als je wilt groeien als ZZP’er? Begin met de TEDx-talk van Simon Sinek, waarmee hij wereldwijde aandacht trok en de basis legde voor dit boek.
Het boek helpt je om de missie van jouw bedrijf centraal te stellen, dat uit te dragen en op die manier niet te snel ter zake te komen. Je ontwikkelt een compleet nieuwe strategie voor je bedrijf, waarvoor je gebruik maakt van de Gouden Cirkel van Sinek. Het is een cirkel die bij veel organisaties wordt gebruikt, net als op afdelingen die werken aan nieuwe producten, diensten of ontwikkelingen in de branche waarin ze actief zijn.
3. Profit First
Profit First is het boek door Mike Michalowicz, die je als ZZP’er of andere ondernemer helpt om een leuk en praktisch systeem op te zetten voor je bedrijf. Dit maakt het makkelijker om de cashflow te beheersen, op een manier die goed aansluit bij het natuurlijke gedrag, de prikkels die je ervaart en de neigingen die je hebt.
Het boek werd naar het Nederlands vertaald door Femke Hogema, die geldt als belangrijker voorloper van de methode. Bovendien hebben we bij MoneyMonk al jarenlang een fijne samenwerking met haar. Ze schrijft bijvoorbeeld blogs met tips voor de aangifte Inkomstenbelasting en deelt andere inzichten om het als ZZP’er of ondernemer financieel allemaal goed voor elkaar te krijgen.
In het boek leer je hoe je voortaan kijkt naar je bankrekening en je jouw geld verdeelt in potjes. Je voorkomt daarmee staren naar de balans of de winst- en verliesrekening, waar je alleen bedragen ziet die er in de praktijk waarschijnlijk helemaal niet zijn.
Op die manier maak je de winst het meest belangrijke onderdeel van jouw administratie. Het is geen restpost meer, maar iets dat je afroomt van iedere betaling die je ontvangt. Zo kun je vanaf de eerste dag meteen een financieel gezond bedrijf runnen, iets waar je op de langere termijn ontzettend veel vruchten van zal plukken.
Zoek jij een manier om de winst voorop te stellen en bijvoorbeeld geld te reserveren voor de belastingafdracht, om leveranciers van te betalen en om je zelf je salaris uit te kunnen keren? Het is een echte aanrader voor startende ondernemers, ZZP’ers die al een tijd lang bezig zijn en ondernemers die genoeg hebben van de papieren werkelijkheid die de administratie bij sommigen lijkt te zijn.
3 boeken die andere ondernemers lezen
De beste ondernemers delen hun tijd superefficiënt in, gebruiken hun inzet en aandacht voor datgene wat het verschil maakt en hebben een methode gevonden om dingen voor elkaar te krijgen. Maar, hoe wisten ze die methode te ontwikkelen en wat kun jij daarvan leren om het net als zij te doen? Heel veel goede ondernemers lezen boeken die niet direct gaan over ondernemen, maar die ze wel helpen om hun werkweek en de werkwijze op een betere manier in te richten.
Daarom zetten we 3 boeken voor je op een rij, die ook andere ondernemers lezen en die ze helpen om meer gedaan te krijgen in minder tijd:
- Een werkweek van 4 uur
- The 80/20 principle
- Getting things done
1. Een werkweek van 4 uur
Of je er echt op zit te wachten valt natuurlijk te bezien, omdat je als ondernemer natuurlijk bezig bent met iets dat je leuk vindt. Je ervaart niet de oeverloze uren die een medewerker in loondienst op kantoor doorbrengt.
Toch is het een goed idee om zoveel mogelijk taken terug te brengen tot slechts automatisering of er op een meer efficiënte manier mee om te gaan. Dus misschien gaat het je niet letterlijk om een werkweek van 4 uur, maar kun je wel manieren vinden om meer tijd over te houden voor acquisitie en andere taken die er nu bij inschieten.
De Werkweek van 4 uur door Timothy Ferriss geldt voor veel ondernemers als een van hun favoriete boeken. Het verleidt je om anders te denken, door de gebaande paden te verlaten en je eigen levensstijl op een heel andere manier in te richten. Juist door het anders te doen kun je als ondernemer succesvol worden, in dit geval door heel veel tijd over te houden. Of nuttiger te besteden natuurlijk, omdat je bezig bent met je passie.
In het boek lees je hoe je slimmer gebruik kunt maken van beschikbare technologieën en hoe je daar als ondernemer je voordeel mee doet. Zo bouw je bedrijven die voor jou werken, in plaats van andersom. Jij kunt ondertussen doen wat je wilt, met wie je wilt en wanneer je wilt. Of je kunt bouwen aan het volgende bedrijf natuurlijk, zonder dat je daar extra tijd in een dag of in een week voor nodig hebt.
2. The 80/20 Principle
Merk je dat de tijd die je hebt om aan je bedrijf en voor klanten te werken eigenlijk heel beperkt is? Voordat je het week is de maandag voorbij, na twee keer knipperen is het alweer woensdag en voordat je het weet ben je ook in het weekend weer aan het werk. Het is iets waar veel ZZP’ers en andere ondernemers mee worstelen.
The 80/20 Principle leert je om meer gedaan te krijgen in minder tijd. Het is een belangrijke les voor veel ondernemers. Je krijgt meer gedaan zonder daar extra tijd voor nodig te hebben, zodat je jouw bedrijf op een succesvolle manier kunt doorontwikkelen of uitbouwen.
Tip: dit boek wordt onder andere aangeraden door Timothy Ferriss. Inderdaad, de schrijver van het vorige boek hierboven, waarmee je uiteindelijk toe kunt werken naar een werkweek van maar 4 uur!
Het is de kunst om zoveel mogelijk gedaan te krijgen met een minimale inzet. Dus als je in 20 procent van de tijd 80 procent van het werk kunt doen, is het een goed idee om je daarna op het volgende te richten. Besteed de overige 80 procent van je tijd niet aan de laatste 20 procent om de puntjes op de ‘i’ te zetten, maar huur daar bijvoorbeeld een andere specialist voor in.
Zo kun jij weer door met waar je goed in bent, om opnieuw in 20 procent van je tijd tot 80 procent van het resultaat te komen. Het maakt jezelf ontzettend veel meer productief, omdat je niet verzandt in de details of specifieke elementen waar je misschien helemaal niet zo goed in bent.
3. Getting things done
Hoe krijgen anderen het toch voor elkaar om dat mailtje inderdaad netjes de volgende dag te sturen? En waarom bellen zij wel precies op tijd als je dat met ze afspreekt? Het lijkt wel of sommigen een talent hebben om wel dingen voor elkaar te krijgen. Of hebben ze zo ontzettend veel tijd dat ze daar geen moeite voor hoeven te doen? Het is een beetje van allebei. Het klopt dat ze meer tijd hebben, maar dat komt door de strategie en aanpak die ze kiezen.
In Getting Things Done legt David Allen op een geweldige manier uit hoe je meer rust in je hoofd kunt krijgen. Je bespaart tijd, om meer aandacht te kunnen geven aan alles dat echt belangrijk voor je is. Het is niet voor niets uitgegroeid tot een internationale bestseller, die er is voor ZZP’ers en ondernemers en tal van andere professionals die willen groeien.
Dus zoek jij naar een manier om minder stress te ervaren, door efficiënter te werken en dingen voor elkaar te krijgen? Zelfs als je druk bent is het mogelijk om de controle terug te krijgen over jouw leven. Met een aantal handige hulpmiddelen en handvatten voorkom je dat anderen beslissen over jouw agenda en waar je heel de dag mee bezig bent.
Het boek leert je persoonlijk effectiever te worden, bijvoorbeeld door je time-management op orde te krijgen. Je ontdekt de mogelijkheden om wel te multitasken, met taken die zich daarvoor goed laten lenen. Sommigen zien het als lifehacks en anderen ontdekken er mogelijkheden in om beter te ondernemen. Waar je het boek ook voor leest, je zal er zowel professioneel als privé ontzettend veel aan hebben.
3 boeken die succesvolle ondernemers je adviseren
Stel dat je het andere succesvolle ondernemers zou vragen, wat zijn dan de boeken die zij je zouden adviseren? Die vraag stelde Business Insider een tijd geleden aan een aantal bekende namen uit het ondernemersveld.
Het leverde onder andere deze adviezen op, met boeken die je wat hen betreft absoluut moet lezen:
- Delevering Hapiness
- Pre-suasion
- The Hard Thing about Hard Things
1. Delivering Hapiness (door Maartje Frederiks, CEO van HelloFresh)
Zou je het Maartje Frederiks vragen? Dan móet je Delivering Hapiness lezen. Het is het boek van Tony Hsieh, de CEO van Zappos. Over dat bedrijf valt sowieso van alles te vertellen, omdat het de manier van consumenten benaderen totaal wist te veranderen en een inspiratie lijkt te zijn geweest voor bijvoorbeeld Coolblue. Heel bekend zijn de verhalen over medewerkers die tot wel uren aan de lijn hebben gezeten met klanten, omdat die werd beloofd dat ze werkelijk alles mochten vragen.
Zappos heeft sinds de oprichting een heel bijzondere bedrijfscultuur, iets dat uitstraalt op de manier waarop ze klanten bedienen met de oplossingen en producten die ze aanbieden. Het is een Amerikaanse schoenen- en kledingwinkel, die op een heel andere manier is opgebouwd dan veel andere bedrijven. Alles was en is er gericht op het geluk van zowel de klant als de medewerker. Op die manier ontstaat er uiteindelijk een unieke cultuur, waarin medewerkers tot het uiterste willen gaan om klanten gelukkig te maken met de producten en oplossingen die ze aanbieden.
Frederiks noemt het als een belangrijke inspiratiebron, voor wat ze doet bij HelloFresh. Ze is de oprichter en ook CEO, van een bedrijf dat klanten op een vergelijkbare manier gelukkig wil maken. De foodboxen brengen gemak en staan voor een stukje geluk. Om dat goed over te brengen is een sterke bedrijfscultuur heel belangrijk, iets dat Frederiks geleerd zegt te hebben van onder andere de manier waarop dat over Zappos is opgeschreven.
2. Pre-suasion (door Alexander Klöpping, mede-oprichter van Blende)
Echt grote start-ups hebben we in Nederland niet zoveel, al timmeren er gelukkig wel steeds meer bedrijven flink aan de weg. En misschien heb je als ZZP’er of ondernemer niet de ambitie om de wereld te veranderen, het kan geen kwaad om je goed in te lezen in bijvoorbeeld het gedrag van mensen en de communicatie die je daarvoor kan gebruiken.
Dat verzinnen we natuurlijk niet zomaar zelf, het is de overtuiging van onder andere Alexander Klöpping. Hij is mede-oprichter van Blendle en wist daarmee zelf een succesvolle start-up op te richten. Daarvoor las hij tal van boeken, waaronder Pre-suasion van Robert Cialdini.
Het is een boek over sociale psychologie, om anderen met de juiste communicatie te laten doen wat je van ze wilt. Of om overtuigender over te komen, meningen te veranderen en te verleiden tot gedrag dat je goed kunt gebruiken binnen je bedrijf. Door meer te leren over communicatie wordt het mogelijk om je woorden op de juiste manier te kiezen en te gebruiken. Het heeft Klöpping op allerlei manieren geholpen, bijvoorbeeld door met Blendle €2,50 aan ‘gratis tegoed’ weg te geven. Er ontstaat op die manier een behoefte, die het makkelijker maakt om uiteindelijk over te stappen naar een betaald abonnement.
En ook als je niet de ambitie hebt om een internationale start-up uit de grond te stampen zijn de boeken van Cialdini een uitstekende keuze. Dat geldt voor Pre-suasion, net als voor Invloed waarmee hij bekend is geworden. Hij beschrijft in totaal 7 principes voor overtuigende communicatie. Je kunt ze gebruiken om zelf meer voor elkaar te krijgen, en het makkelijker herkennen als anderen er gebruik van proberen te maken om jou te overtuigen.
3. The Hard Thing about Hard Things (door Bas van Abel, oud-CEO van Fairphone)
Bas van Abel is vooral bekend als oud-CEO van Fairphone, ook al is hij inmiddels alweer een tijd lang bezig om De Clique van de grond te krijgen. Het is een logistieke dienst om afval op een duurzame manier te verwerken en daarmee een tweede leven te geven. Het past volledig in zijn filosofie en missie om de wereld een betere plaats te maken, door te werken aan belangrijke duurzame initiatieven.
Eerder zij hij nog dat hij vooral lekker veel aan yoga zou gaan doen en thee zou gaan drinken, maar het ondernemersbloed bleek te kruipen waar het niet gaan kon. Dat hij The Hard Thing about Hard Things van Ben Horowitz aanraadt is dan ook veelzeggend. Het boek beschrijft hoe je de juiste mensen aanneemt, door in ieder geval niet te kijken naar wat ze niet kunnen. Het is een populaire manier om kandidaten af te schrijven, omdat ze misschien niet voldoende allround zijn.
Het boek beschrijft hoe het juist belangrijk is om goed te kijken naar waar kandidaten in uitblinken. Door voor lief te nemen dat ze op andere fronten tekort komen kies je namelijk wel voor het beste op het gebied waar het je om gaat. Het is volgens Bas van Abel een van de moeilijkste dingen van ondernemen, omdat je het uit handen moet geven aan anderen waar je volledig het vertrouwen in hebt.
Met het boek heeft hij geleerd hoe je als CEO of eigenaar van een bedrijf bepaald niet alleen staat. En dat het de kunst is om de juiste mensen om je heen te verzamelen. Dat doe je met medewerkers die ervoor gaan of met partners die met je willen samenwerken. Selecteer ze op basis waarvan ze uitblinken, om het beste in ze naar boven te halen en te groeien met jouw bedrijf.