3 manieren om samen te werken met een boekhouder of accountant
Samenwerken met jouw boekhouder of accountant? Je bent als ZZP'er zelf verantwoordelijk voor een goede administratie. Om aan de verplichtingen door de Belastingdienst te voldoen en om je eigen zaken goed op orde te houden. Je hebt de inzichten in de inkomsten en kosten nodig voor een goede bedrijfsvoering.
Dat je zelf verantwoordelijk bent voor de administratie betekent niet dat je die per sé helemaal zelf moet doen. Het is goed mogelijk om samen te werken met een boekhouder of een accountant. We onderscheiden 3 manieren waarop je dit kunt doen.
Samenwerken met de boekhouder of accountant: 3 manieren
De administratie voor ZZP'ers kun je op 3 manieren doen:
- Zelf doen
De meest voordelige keuze, met maximale controle. Vooral handig bij een eenvoudige administratie, zoals die van dienstverlenende ZZP'ers.
- Uitbesteden
De meest makkelijke keuze. Geen omkijken naar de administratie. Ook een duurdere keuze, vanwege de boekhouder of accountant die je nodig hebt.
- Samenwerken
Het beste van twee werelden. Met maximale controle en het inzicht, terwijl de boekhouder het specialistische werk voor je doet.
Tip: besluit je samen te werken met een boekhouder of accountant? Die kun je dan gebruiken om advies in te winnen.
We hebben de drie mogelijkheden eerder al eens uitgebreid voor je op een rij gezet. Je kunt op die manier nagaan of je graag wilt samenwerken met een boekhouder of accountant, of dat je de administratie als ZZP’er prima zelf kunt doen.
Onafhankelijk van de methode die je kiest is het verstandig om gebruik te maken van een online boekhoudprogramma. Hiermee zorg je er namelijk zelf voor dat alle belangrijke gegevens overzichtelijk beschikbaar zijn. Je kunt eenvoudig facturen aanmaken, die koppelen aan de betalingen die je ontvangt en je bent altijd op de hoogte van de inkomsten en kosten.
Hiermee zorg je er namelijk zelf, voor de boekhouder of voor jullie samen voor dat alle belangrijke gegevens overzichtelijk beschikbaar zijn. Eenvoudig facturen aanmaken, die koppelen met de betalingen die je ontvangt en altijd op de hoogte van de inkomsten en kosten.
Uiteraard heb je de mogelijkheid om samen te werken met een boekhouder of dit volledig uit te besteden, gewoon door de specialist uit te nodigen om de administratie bij te houden.
Samenwerken in MoneyMonk
MoneyMonk is geschikt voor de samenwerking met een boekhouder of een accountant. Je kunt online samenwerken of de data uitwisselen, afhankelijk van hoe je daar in de praktijk gebruik van wilt maken.
Tip: overleg met de boekhouder of accountant wat voor jou de beste manier is. En probeer het een keer uit, vooral als jouw specialist MoneyMonk nog niet (goed) kent.
We leggen je online graag uit hoe je kunt samenwerken met je accountant of boekhouder, door die uit te nodigen in het online boekhoudprogramma. Op die manier richt je de administratie als ZZP'er in zoals je dat zelf voor ogen hebt, waardoor die bijdraagt aan jouw financiële inzicht en overzicht.