Waarom staat 'betalingsverschillen' op de balans?

Bij administraties die zijn aangemaakt voor 2021 staat Betalingsverschillen standaard op de balans, omdat pas aan het einde van het boekjaar duidelijk is of dit 'kosten' of 'omzet' voor de onderneming zijn.

In het verleden hebben we om die reden gekozen om deze rubriek op de balans te zetten.
Wanneer je het jaar gaat afsluiten kijk je op de balans of er een positief of negatief saldo is, en of er dus 'kosten' zijn gemaakt of juist extra omzet.
Vervolgens maak je een 'Memoriaalboeking' waarbij je het saldo van de rubriek 'Betalingsverschillen' weg boekt tegenover respectievelijk een omzet of kostenrekening.

Heb je nu Betalingsverschillen op je Balans staan, maar wil je hier een kosten rubriek van maken? Lees dan dit helpartikel met meer informatie over hoe je dat doet.

Meer weten over betalingsverschillen?
Lees het volgende helpartikel: Wat is een 'betalingsverschil' en hoe boek je dit?

Bovenstaande informatie is van toepassing voor administraties die zijn aangemaakt voor 2021. In nieuwere administraties worden Betalingsverschillen direct op een Kosten rubriek geboekt.

Aan het einde van deze pagina nog vragen?

Schakel dan hulp in van onze Support Monks

support@moneymonk.nl

Heb je een vraag over MoneyMonk?
Je kan ons ook e-mailen.

085 30 30 800

Op werkdagen bereikbaar:
9:00 - 12:30 en 13:30 - 17:30
moneymonk-team-photo