Hoe verwerk ik de aankoop van een auto vanuit financial lease?
Zodra je een auto hebt gekocht door middel van een Financial Lease, kun je deze het best als volgt verwerken in je administratie.
Let goed op, wij beschrijven hier een algemene situatie. Of deze situatie ook toepasselijk is op jouw situatie kan je altijd het best met je boekhouder overleggen.
Bij het kopen van een auto met behulp van een Financial Lease wordt vaak het btw-bedrag van de auto aanbetaald. Op het btw-bedrag is dan ook geen lening van toepassing.
Om deze situatie correct in je administratie te verwerken kan je de volgende stappen doorlopen:
Stap 1. Maak een nieuwe grootboekrekening aan
- Maak een Passiva grootboekrekening (schuld) aan voor de Financial Lease
Weet je niet hoe je een nieuwe grootboekrekening aanmaakt? In het volgende helpartikel leggen we je dit verder uit.
Stap 2. Activeer de auto als bezit op je balans
- Leg je bezit vast in de Bezittingenmodule van MoneyMonk
- Maak een Inkoopfactuur aan voor het volledige bedrag van de auto
- Kies voor de rubriek de Activa-rekening die je zojuist hebt aangemaakt tijdens het toevoegen van het bezit in de bezittingenmodule
Stap 3. Verwerken van de transacties
- De btw-aanbetaling verwerk je vanuit het Bank/Kas overzicht op de zojuist aangemaakte inkoopfactuur
- Ga nu terug naar de inkoopfactuur en klik op 'Betalingen'
- Maak de keus voor 'Anders...'
- Selecteer bij rubriek de bij stap 1 aangemaakte Passiva-grootboekrekening
Stap 4. Afbetaling van de lease
- Transacties van de aflossing die terugkomen in de Bank/Kas rubriceer je hier vervolgens op de bij stap 1 aangemaakte Passiva-grootboekrekening
- De rentekosten kun je tot slot splitsen bij het verantwoorden van de mutaties bij Bank/Kas op de rubriek 'Rentekosten'.
Door de bovenstaande stappen te volgen worden zowel het bezit als de schuld correct geregistreerd in je administratie.