Waarom klopt mijn banksaldo niet?

Het saldo van de bankrekening in MoneyMonk komt tot stand door een optelsom van alle boekingen op de grootboekrekening van het Bankboek. Drie van de meest voorkomende redenen waarom een saldo afwijkt zijn:

  • Er is geen (correct) startsaldo ingevoerd op de 'openingsbalans'
  • Er zijn ontbrekende banktransacties (je bent nog niet bij) > importeer hiervoor je nieuwste transacties
  • Er zijn dubbele banktransacties geïmporteerd in MoneyMonk

We raden je af om een overlappende MT940 of csv import te maken voor transacties die al in MoneyMonk staan. Banken geven in deze export nooit unieke gegeven mee op basis waarvan wij deze transacties zouden kunnen ontdubbelen.
Voorkom dubbele transacties en importeer dus nooit transacties uit een periode die al in MoneyMonk staan.


Dubbele banktransacies geïmporteerd

Heb je dubbele banktransacties geïmporteerd, dan kan onze support afdeling je hier helaas niet bij helpen. Wij kunnen namelijk niet inloggen bij je bank, om te zien welke transacties nu werkelijk hebben plaatsgevonden. De enige manier is om hier zelf achter te komen.

Wel hebben we een paar tips die het je hopelijk gemakkelijker maken om het verschil op te sporen:

  • Is er een mutatie in MoneyMonk of bij de bank te vinden van precies het verschil in saldo? Dan zou het goed kunnen dat deze transactie het verschil veroorzaakt.
  • Heb je (recent) handmatig iets toegevoegd aan je bankrekeningen? Als er een "Hand-icoontje achter de transactie staat is deze handmatig aangemaakt
  • Als deze tips niet helpen is er gelukkig nog een manier zodat je niet alle mutaties door hoeft te lopen.

    Ga in MoneyMonk naar 'Rapportages' > 'Balans' > Selecteer als datum bijvoorbeeld 01-01-2024. Onder Activa vind je de regel 'Bank', het bedrag dat hier getoond wordt is het saldo dat MoneyMonk op deze dag heeft. Log nu in een ander tabblad in bij de bank en bekijk hier wat je saldo was op 01-01-2024.

    Vervolgens ga je naar bijvoorbeeld 01-02-2024 in MoneyMonk, en doe hetzelfde bij de bank. Als er een verschil is ontstaan, is dat in de maand januari geweest. Door deze stappen steeds kleiner te maken kan je zien waar het verschil precies ontstaat. Je hoeft dan niet alle transacties na te lopen, maar kan zo hopelijk flinke stappen maken.

    Als je het verschil hebt gevonden horen we graag van je, dan kunnen wij kijken waarom het mis is gegaan in MoneyMonk. Stuur ons dan hierover even een ticket.

    Aan het einde van deze pagina nog vragen?

    Schakel dan hulp in van onze Support Monks

    support@moneymonk.nl

    Heb je een vraag over MoneyMonk?
    Je kan ons ook e-mailen.

    085 30 30 800

    Op werkdagen bereikbaar:
    9:00 - 12:30 en 13:30 - 17:30
    moneymonk-team-photo