Hoe werkt het bankboek boekhoudkundig gezien?
Voor elk bankboek in MoneyMonk worden 2 grootboekrekeningen gemaakt.
Voorbeeld
Stel je hebt een bijschrijving van € 100,- in het bankboek 'BANK'. Deze bijschrijving wordt boekhoudkundig verwerkt als:
Grootboekrekening | Debet | Credit |
---|---|---|
Bank | € 100,- | |
Bank (te verantwoorden) | € 100,- |
Hiermee wordt aangegeven: je hebt € 100,- euro ingevoerd als bijschrijving, maar je hebt deze € 100,- nog niet verantwoord; je hebt 'm nog niet gekoppeld aan bijvoorbeeld een rubriek of een factuur. De bijschrijving staat in MoneyMonk in het bankboek, maar wordt pas groen wanneer deze gekoppeld is.
Stel je koppelt deze bijschrijving aan een factuur die betaald is door een klant. Deze koppeling wordt boekhoudkundig verwerkt als:
Grootboekrekening | Debet | Credit |
---|---|---|
Bank (te verantwoorden) | € 100,- | |
Klanten | € 100,- |
Hiermee wordt aangegeven: je hebt € 100,- in je bankboek verantwoord als een betaling van een klant.
Je proefbalans van de twee grootboekrekeningen ziet er dan als volgt uit:
Grootboekrekening | Debet | Credit |
---|---|---|
Bank | € 100,- | |
Bank (te verantwoorden) | € 100,- | € 100,- |
Dit betekent: ik heb € 100,- op mijn BANK staan, en ik heb alles verantwoord. Wanneer de credit en debet gelijk zijn van BANK (te verantwoorden), dan weet je dat je alles verantwoord hebt.
Je zou de BANK (te verantwoorden) kunnen zien als een soort 'schuld'. Zodra je een bijschrijving hebt toegevoegd aan BANK binnen MoneyMonk, geef je wel aan dat je geld hebt binnengekregen, maar je hebt nog een 'schuld' want je hebt de bijschrijving nog niet verantwoord. Zodra je de verantwoording maakt, los je die 'schuld' in, en zijn de debet- en creditzijde gelijk aan elkaar.