Hoe werkt een btw-aangifte?
De BTW-aangifte voor ZZP'ers: hoe werkt dat? Een belangrijke vraag. De afkorting ‘BTW’ staat voor: belasting toegevoegde waarde. De BTW is de belasting die je betaalt over je omzet en moet afdragen aan de Belastingdienst. De BTW bereken je in de prijs voor zowel diensten als goederen.
Een btw-aangifte kan ingewikkeld lijken, afhankelijk van het type bedrijf en de verschillende BTW-tarieven, 21%, 9%, 0%, btw-verlegd en de verschillende regels die van toepassing zijn. Het basisprincipe van een BTW-aangifte is gelukkig vrij simpel.
BTW aangifte voor ZZP'ers: zo werkt het
Benieuwd hoe het werkt als je als ZZP'er BTW-aangifte moet doen? Wij leggen het je uit. De aangifte doe je over een periode. Dit kan een maand-, kwartaal- of jaaraangifte zijn. De meeste bedrijven doen per kwartaal aangifte voor de btw, ofwel ‘aangifte omzetbelasting’.
In de betreffende periode maak je:
-
Omzet
Over de omzet die je maakt moet BTW berekend worden. Deze BTW specificeer je apart op je te versturen facturen. Het factuurbedrag inclusief de BTW ontvang je op je (zakelijke) bankrekening.
-
Kosten
Voor je bedrijf maak je doorgaans kosten. Je koopt bijvoorbeeld kantoorartikelen of een computer om mee te kunnen werken. Van je leverancier ontvang je een factuur inclusief BTW, aan deze kant ontvang je geen BTW maar betaal je die!
Je mag de betaalde BTW verrekenen met de ontvangen BTW. Het saldo dat na verrekening overblijft (positief of negatief) moet je afdragen of krijg je terug.
Let op: in Nederland gelden diverse regels voor de BTW-aangifte. Dit artikel is in die zin niet volledig, er zijn allerlei varianten en variaties op het hiervoor uitgelegde voorbeeld mogelijk. Hoewel dit artikel met de grootst mogelijke zorgvuldigheid is samengesteld raden we je ten allen tijde aan je BTW-aangifte te laten controleren door een boekhouder of accountant.
Tip: gebruik onze tips voor de aangifte en voorkom de bekende fouten. Bijvoorbeeld als het gaat om zakenlunches als ZZP'er.